Annons

Problem med bokföringsprogram samt bokslut

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandros

Aktiv medlem
Hejsan,

vet inte riktigt hur jag ska börja men börjar med lite info.

Företaget är startat 2010-07-19 och det är enskild firma.
Jag bokför med Visma Enskild Firma 2011.

Jag har inte bokfört digitalt tidigare så jag har suttit och lagt in allting. Allting stämmer, momsredovisningar, utbetalning, inbetalning osv förutom vissa små saker som stör mig rejält.

Programmet fyller automatiskt i inbetalning från återbetald momsfodran. Men nu har det blivit så att programmet har gjort så att det som är återbetalt i 2010 är satt till att det är återbetalt 2011 istället. Även fast allt stämmer på momsredovsiningarna i programmet som görs automatiskt.

Någon som har nån aning vad som kan ha gått snett?

Sedan är det en till sak jag undrar över. För december 2011 finns det också både ingående och utgående moms redan nu. Även fast mina inbetalningar och utbetalningar stämmer med datum osv då är något fel.

Så den stora frågan, kommer detta bli ett problem när jag låter programmet göra deklataion, bokslut och allt vad som nu skall göras.

Jag kan inget om sånt här men jag skall ge mig på att göra de själv och jag vill lära mig hur allting fungerar. Så jag vill inte höra svar som ta allt pick och pack och gå till en revisor eller liknande.

I vilken period redovisar du moms, månadsvis eller år? Det kanske inte stämmer med vad du lagt in i programmet tex....
Ett tips är att kontakta en red byrå för att se att allt är okey och låta dem sedan göra bokslut och deklaration så det blir rätt från början.
Efterhand så kan du kanske ta hand om det mesta själv men bokslut och deklaration är nog bra att proffs tar hand om för att få rätt avsättningar mm. Det lönar sig ofta i längden-
Monica

I vilken period redovisar du moms, månadsvis eller år? Det kanske inte stämmer med vad du lagt in i programmet tex....
Ett tips är att kontakta en red byrå för att se att allt är okey och låta dem sedan göra bokslut och deklaration så det blir rätt från början.
Efterhand så kan du kanske ta hand om det mesta själv men bokslut och deklaration är nog bra att proffs tar hand om för att få rätt avsättningar mm. Det lönar sig ofta i längden-
Monica

Jag har ställt in månadsvis i programmet.

Under år 2010 har jag bara skickat 7 fakturor och har väl kanske 20 kvitton jag skall dra av momsen på. Det känns inte värt att betala en revisor för det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar