Annons

Problem med blixt! :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Hur vet jag om blixten är trasig eller om lampan måste bytas?

Jag har fotograferat i studion den här veckan men ena blixten lyser kanske en gång på 10, max. Den står som slave, så jag tänkte att den kanske får dålig kontakt (var sitter den del som känner av att den ska blixtra??) Jag riktade iaf master blixten rakt på blixten som inte ville fungra utan resultat... Den lyser fortfarande på ungefär en av tio bilder! :/ Är blixten trasig? Vad ska jag göra? Den är dryga ett år gammal...

Har du testat att köra den strulande blixten med kabel istället?
Ibland så finns det saker som stör ut sensorn som slav-funktionen använder.

Om blixten fungerar som den skall med kabel så kan du utesluta allt som inte har med slavfunktionen att göra.

Hur vet jag om blixten är trasig eller om lampan måste bytas?

Jag har fotograferat i studion den här veckan men ena blixten lyser kanske en gång på 10, max. Den står som slave, så jag tänkte att den kanske får dålig kontakt (var sitter den del som känner av att den ska blixtra??) Jag riktade iaf master blixten rakt på blixten som inte ville fungra utan resultat... Den lyser fortfarande på ungefär en av tio bilder! :/ Är blixten trasig? Vad ska jag göra? Den är dryga ett år gammal...

Har du kollat batteriet. Kan det vara så att du iakttager lång uppladdningstid, för kondensatorn i blixten, det blir så då batteriet är svagt.//K

Karl, batteri kan det väl inte vara när blixten har sladd? =)

SportSkjutaren, Jag har en radiosändare men däremot inget pc-uttag på kameran... Får skaffa mig en adapter!

Jag har kört blixten på låg effekt under lång tid, så kanske något sådan som gör att den inte fungerar?? Nu står den igång på full effekt i studion får vi se om den fungerar när kunderna kommer kl 18 för familjefotografering... Hoppas, hoppas... :)

...
SportSkjutaren, Jag har en radiosändare men däremot inget pc-uttag på kameran... Får skaffa mig en adapter!
...

Är det så att du kör med radiosändare mot den ena blixten.
Och använder slavcellen på den andra blixten?
I så fall kan du ju testa att koppla in radion i den blixt som strular.
Funkar ju för att testa, förutsatt att jag har rätt i mina antaganden förstås.

Danne, nej jag har ingen radiosändare alls eftersom jag inte har någon adapter till kameran. Men förstår att det kan vara smart att köpa! :) Såg att en sån bara kostar 95 kr...

Men jag har löst problemet nu!
Det var det jag antog förut, blixten hade gått på för låg effekt under för lång tid. Jag bytte plats på blixtarna och använde den krånglande blixten till huvudblixt och kunde alltså ha den på full effekt och tog huvudblixten till hårljusblixt med låg effekt. Efter det fungerade blixten varje gång! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar