Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

feliosr

Medlem
Tjena!
Jag har nyligen köpt en ny blixt (Sigma EF-530 DG Super till Pentax). Jag har en Pentax K10D. Blixten fungerar osså, men när jag ställer in på blixten att blixten ska avfyras på andra ridån så smäller blixten av på båda främre och sedan bakre ridån. Har provat massa men vet inte varför det inte funkar.

Det står att blixten ska kunna avfyras på andra ridån.
Är det någon som vet hur jag löser detta ?
Tack på förhand.

Mvh Tomas

Tjena!
Jag har nyligen köpt en ny blixt (Sigma EF-530 DG Super till Pentax). Jag har en Pentax K10D. Blixten fungerar osså, men när jag ställer in på blixten att blixten ska avfyras på andra ridån så smäller blixten av på båda främre och sedan bakre ridån. Har provat massa men vet inte varför det inte funkar.

Det står att blixten ska kunna avfyras på andra ridån.
Är det någon som vet hur jag löser detta ?
Tack på förhand.

Mvh Tomas

Det är som det ska vara. Den första blixten mäter bara ljuset, den andra blixten är huvudblixten. Du kan testa så här: Ha kameran på stativ. Släck ner i rummet så det blir ett dunkelt ljus. Be någon röra sig från t.ex. vänster till höger när du exponerar. Om det är rätt ska "rörelsen" ligga bakom personen, men han eller hon ska bli någorlunda skarp.

Senast ändrad:
Det är som det ska vara. Den första blixten mäter bara ljuset, den andra blixten är huvudblixten. Du kan testa så här: Ha kameran på stativ. Släck ner i rummet så det blir ett dunkelt ljus. Be någon röra sig från t.ex. vänster till höger när du exponerar. Om det är rätt ska "rörelsen" ligga bakom personen, men han eller hon ska bli någorlunda skarp.

Ok det ska jag prova :)
Tack så mycket!
Mvh Tomas

Ok det ska jag prova :)
Tack så mycket!
Mvh Tomas

Tjena. Det funkade inte :( Jag provade att ställa in kameran på 6 sekunder, så hade jag 2 sekunder på timern, så när jag klickade så smällde en blixt av innan själva fotot började tas (blixten mätte nog ljuset som du sa) Sedan när timern gått och bilden började, smälldes blixten av igen och sen slog den av innan 6 sekunder hade gått, alltså först en blixt sen kom en till när det gått ca 3-4 sekunder men blixten small aldrig precis innan slutaren stängde sig. Verkligen skumt..

har du några andra tips ?

Mvh Tomas

Tjena. Det funkade inte :( Jag provade att ställa in kameran på 6 sekunder, så hade jag 2 sekunder på timern, så när jag klickade så smällde en blixt av innan själva fotot började tas (blixten mätte nog ljuset som du sa) Sedan när timern gått och bilden började, smälldes blixten av igen och sen slog den av innan 6 sekunder hade gått, alltså först en blixt sen kom en till när det gått ca 3-4 sekunder men blixten small aldrig precis innan slutaren stängde sig. Verkligen skumt..

har du några andra tips ?

Mvh Tomas

Det var ju lite konstigt. Finessen är ju att blixten ska fyras av precis innan slutaren stängs. Jag kan inte din kamera och blixt, men det kan finnas en begränsning för exponeringstiden. Prova en kortare tid, 1 sekund eller så.

Jag är ingen Pentax-ägare men visst sitter det en inbyggd blixt på K10D? Isåfall har du väl blixtinställningar i kamerans menyer också. Kan det inte vara så att de inställningarna också måste ställas för synk på andra ridån? Du har inte en originalblixt och kanske den inte kommunicerar fullt ut med kameran?
Bara en idé alltså, kan vara värt att testa i alla fall.

Jag är ingen Pentax-ägare men visst sitter det en inbyggd blixt på K10D? Isåfall har du väl blixtinställningar i kamerans menyer också. Kan det inte vara så att de inställningarna också måste ställas för synk på andra ridån? Du har inte en originalblixt och kanske den inte kommunicerar fullt ut med kameran?
Bara en idé alltså, kan vara värt att testa i alla fall.

aa det finns en inbyggd blixt. Jag har provat det också, ställt in på kameran + blixten, sen bara blixten etc inget funkade.. aa jag vet faktist inte, den ska funka till Pentax iaf men man vet aldrig.
Tack för hjälpen :)
Mvh Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar