Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med blixt till E-400

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Hej igen,

Har trassel med min blixt till min nya e-400.
Jag sätter på 14-42 gluggen. Kör allt på auto för enkelhetens skull.
Går in i ett rum som är upplyst. Försöker ta ett kort. Kameran bestämmer sig för att använda blixten. Då börjar blixten "blinka". låter brr brrr brrr brr. Ingen bild tas. Men det blir därimot ett väldigt hypnotiserande ljus som foto-offrena inte uppskattar.
Detta verkar ha med AF:en att göra. Ställer jag in manuell focus så fungerar allt bra. Fast jag vill ju kunna fota med AF igång också..!

Vad tror ni detta beror på? Hårdvarufel, eller handhavandefel (skit bakom linsen, igen). Eller en konfigurationsgrejj?

Har testat att använda olika blixt-inställningar. Typ "röda ögon" normal, slow1 och slow2. Ingen skillnad. Stänger jag av blixten och kör AF så går allt bra.

Mvh

Stefan

Kameran söker efter fokus med hjälp av blixten. Det var likadant på min E-500 när jag hade den och visst kan det vara väldigt störande, men det är helt normalt att det är så. Dock går detta att stänga av i menyn.

Det handlar om att kameran inte hittar ett kontrastrikt ställe att ställa in skärpan på.
Om du tränar på att veta vart du ska sikta så försvinner de små ljusblixtarna.
Jag har inga problem att ställa in skärpan med autofokus ens i ett dunelt rum, om jag siktar rätt.

Funktionen tror jag heter "AF illuminator" eller något liknande. Så sätter du den på "off" så borde blixten sluta hjälpa till vid AF, men då blir det o andra sidan svårare att hitta rätt fokus. Dock går det lättare om man vet var man ska sikta, som Mattias skriver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar