Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med blixt (Canon speedlite 430 ex II)

Produkter
(logga in för att koppla)

ReAnimater

Avslutat medlemskap
Hej fotosidan,

Igår upptäckte jag att jag har fått problem med en blixt i M-fotoläge.
Vanligtvis brukar jag få ett "hjälpljus" när jag använder blixten, håller in avtryckarknappen halvvägs så att objektivet hittar fokus. Men tydligen fungerar det inte igår. Så jag bytte batteri, det hjälpte inte heller.

Jag kollade kamerainställningen (egenprogrammering) och ingen hade förändrats angående blixten, utan det stod att "hjälpljuset" ska tändas osv.
Så jag testade "Porträtt, Macro & landskapsmotiv-inställningarna och där "tänds" blixten när objektivet har hittat fokus. Och med ordet "tänds" så skickar ju blixten ut ett rött ljus för att lysa upp motivet/personen och därmed vet man att man siktar rätt.

Jag har försökt googla på problemet men har inte lyckats hitta något svar, därför vänder jag mig till er och undrar om ni kan veta vad problemet kan ligga? Blixten & kameran fungerar, men jag får ingen hjälp av blixten i M-fotoläge.
 
Antar att du inte får någon hjälpbelysning i läge Av eller Tv heller?

Min gissning är att AF står på "AI Servo". Slå om till One Shot så bör det fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.