Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med blixt AF-360FGZ, underexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

kortkort

Aktiv medlem
Har en AF-360FGZ blixt till min K10D. Misstänker att jag har något inställningsproblem, då i princip alla bilder blir alldeles för underexponerade. Blixten är inställd på PTT-L (för automatik. När jag läser manualen så tror jag mig förstå att det ända jag behöver ställa in är blixten skall stå i läget A.Zoom. Formatet skall den väl fixa automatiskt? SYNC.knappen låter jag stå i läget längst till vänster (leading-shutter-curtain sync). Jag har inte ställt in någon exponerings-kompensation på blixten.

Kameran ställer jag på Tv och 1/180 sekund och vitbalansen inställd på blixt.Ingen exponeringskompensation inställd på kameran heller.

I princip varenda blixt jag tar blir underexpeonerad! Vad tusan gör jag för fel???

Vore tacksam om det finns någon kunnig person som kan ge mig några tips. Har svårt att tro att det är fel på blixten.

Har själv en 360 som jag använder till min K20. Jag har alltid kameran inställd på "P" och använder auto vitballans, inga problem med underexponering.

Korrekt exponering vid inställning på A (auto mode)

Har själv en 360 som jag använder till min K20. Jag har alltid kameran inställd på "P" och använder auto vitballans, inga problem med underexponering.

Fungerar inte bättre med inställning på "P". Om jag däremot ställer in blixten på mode "A" (auto) får jag "tryck" i blixten och får mycket bättre exponering. Däremot är jag här osäker på vilket format som skall vara inställt (35 mm, 645 eller 67). Visst kan jag använda mode "A", men då blir det lite mer halvmanuell hantering, vilket känns tråkigt, då jag har köpt denna blixt för att den skall fungera bra med just K10.

Är det någon som har nya tips?
Är även intresserad av vilket format man skall ha inställt om man kör mode "A" (auto).

Tack på förhand!

Format borde väl vara "Digital", så är det iallafall på min 540-blixt.

Kan du lägga upp någon exempelbild på vad du menar med underexponerat?

Skaffade nyligen AF-360FGZ till min K10D och tycker den fungerar klockrent, det är verkligen klassskillnad mot Soligor DG-420 Z som jag hade sen tidigare (men har tröttnat på den då den exponerade bilderna väldigt opålitligt). Märker ingen skillnad på hur AF-360FGZ belyser bilderna i P-TTL eller A så länge blixten och kameran är inställt på samma ISO, bländare och brännvidd.

Har du även kollat exponeringskompensationen för bilxten i kameran? Den kan vara lätt att glömma då den ligger i Fn-menyn.

Har en AF-360FGZ till min K20d funkar utnärkt!
Kör på P-TLL och o kameran på P , blixten alltid på highspedd synk
plåtar du under en 180 del så funkar blixten som vanlig
går du över an 180 del så går blixten över på highspeed synk

men vilket objektiv använder du !

Angående format

Format borde väl vara "Digital", så är det iallafall på min 540-blixt.

Kan du lägga upp någon exempelbild på vad du menar med underexponerat?

På 360 finns tydligen inte format "Digital". Vad jag har förstått ställer man in 35mm och då sker en automatisk omräkning. Har den engelska manuelaen och tror jag har förstått detta o.k.

Tack ändå för informationen!

Angående expneringskompensation

Skaffade nyligen AF-360FGZ till min K10D och tycker den fungerar klockrent, det är verkligen klassskillnad mot Soligor DG-420 Z som jag hade sen tidigare (men har tröttnat på den då den exponerade bilderna väldigt opålitligt). Märker ingen skillnad på hur AF-360FGZ belyser bilderna i P-TTL eller A så länge blixten och kameran är inställt på samma ISO, bländare och brännvidd.

Har du även kollat exponeringskompensationen för bilxten i kameran? Den kan vara lätt att glömma då den ligger i Fn-menyn.

Jodå, det har jag gjort. Har även testat att kompensera (via kamerahuset) +0,5 - +1 steg och då tycker jag att det blir bättre. När det gäller att kompensera kan man göra detta både via kamerahuset och via blixten. Vet du om det spelar någon roll vilken metod man väljer?

Tack för ditt tips!

Angående objektiv vid blixtfotografering

Har en AF-360FGZ till min K20d funkar utnärkt!
Kör på P-TLL och o kameran på P , blixten alltid på highspedd synk
plåtar du under en 180 del så funkar blixten som vanlig
går du över an 180 del så går blixten över på highspeed synk

men vilket objektiv använder du !

Just nu när jag testar använder jag kit-objektivet 18-55 mm (AL).

Just nu när jag testar använder jag kit-objektivet 18-55 mm (AL).
OK det är ett ju DA objektiv då ska det funka

du kör väl endast med en blixt!!!!
för P-TLL funkar inte med slavblixter typ studio blixtar!
har själv vatt ute för det!

P-TLL funkar ju så att en förblixt skjuts av
o kameran mäter ljuset sen kommer den riktiga
blixten o kameran exponera .
har man då en slavblixt som bara utlöser en gång
ja då utlöser den på förblixten !

När det gäller att kompensera kan man göra detta både via kamerahuset och via blixten. Vet du om det spelar någon roll vilken metod man väljer?
Båda ska göra samma sak. Att man kan göra det på blixten är nog tänkt för kameror som inte har den möjligheten. Eller om man behöver kompensera mer än vad kameran tillåter.

Endast en blixt.

OK det är ett ju DA objektiv då ska det funka

du kör väl endast med en blixt!!!!
för P-TLL funkar inte med slavblixter typ studio blixtar!
har själv vatt ute för det!

P-TLL funkar ju så att en förblixt skjuts av
o kameran mäter ljuset sen kommer den riktiga
blixten o kameran exponera .
har man då en slavblixt som bara utlöser en gång
ja då utlöser den på förblixten !

Jovisst, bara en blixt används. Har lagt över lite testbilder i datorn och de bilder som såg väldigt underexponerade ut på display på kameran ser lite bättre ut på pc-skärmen. Dock kvarstår att jag tycker att bilderna blir lite bättre om jag konstant kompenserar ett halvt till ett helt steg då jag tar blixtbilder. Skall försöka testa under lite olika förhållanden och se om exempelvis ett halvt stegs kompensation alltid ger godtagbart resultat. Om så är fallet kanske det inte gör så himla mycket. Är ingen avancerad blixtfotograf, utan tar mest fram blixten då födelsdagstårtorna kommer fram under vinterhalvåret...

Som sagt: lägg gärna upp en exemeplbild här så vi kan se vad du menar.

Hur använder du blixten? Rakt på eller vinklad upp i taket? Om du kör rakt på så borde du testa att slå den upp i taket istället. Du får ett helt annat allmänljus och du slipper den tråkiga "blixt-effekten". Fortfarande med full automatik förstås.

Bättre resultat när jag vinklar (bounce)!

Hur använder du blixten? Rakt på eller vinklad upp i taket? Om du kör rakt på så borde du testa att slå den upp i taket istället. Du får ett helt annat allmänljus och du slipper den tråkiga "blixt-effekten". Fortfarande med full automatik förstås.

Testade att vinkla uppåt som du föreslog och tjohoo det blev väldigt mycket bättre!! Bilden blir bra exponerad och färgerna blir helt annorlunda! Har testat en massa gånger nu och det är mycket svårare att få en bra bild när blixten är riktad rakt på (känns då som den ofta underexponerar).

Skall försöka ladda upp exempel på mina felexponerade bilder. Kan tyvärr inte göra det förrän i kväll (datorn som jag har tillgån just nu har trasigt USB uttag så jag kan inte ladda ner bilder via denna).

Tack för tipset!!

Ursäkta att jag inkräktar i den tråden men bara en snabb fråga :) Om man har ett rum med vitt tak och bouncer på blixten, hur väljer ni då helst att göra? Vinkla blixten i 45 grader med bouncer på, vinkla blixten rakt upp i taket med bouncer på eller vinkla blixten i taket utan bouncer?

Ursäkta att jag inkräktar i den tråden men bara en snabb fråga :) Om man har ett rum med vitt tak och bouncer på blixten, hur väljer ni då helst att göra? Vinkla blixten i 45 grader med bouncer på, vinkla blixten rakt upp i taket med bouncer på eller vinkla blixten i taket utan bouncer?

Ett vitt tak är viktigt, för du tappar ljusstyrka från blixten även med ett vitt tak, allt ljus reflekteras inte och det som reflekteras sprids mycket. Det behövs inget på blixten, följ blixt-vinkeln upp i taket och samma vinkel som studsar ner igen...Du ska träffa ansiktet hellre än nån meter bakom huvudet. Prova lite...
Med längre avstånd kan underexponering undvikas med iso200 eller 400 på en 360a.

Hoppas att det går bra att jag lånar tråden lite med en fråga som rör blixtar.

Funderar på att köpa mig en blixt men vet inte om jag ska nöja med mig 360 lr satsa på 540 direkt.

Jag använder nästan aldrig blixt nu. Fotar mest macro men börjar bli sugen på porträtt. Objektivet till porträtten kommer vara Tamron 90 macro, kitgluggen o sen blir det ett Tamron 28-75. Kameran är en k10d.
Foton kommer att tas både inne o ute.

Det kanske är lite overkill med 540 men samtidigt vill jag ju inte känna att det inte räcker med 360. Den går ju inte att vrida i sidled verkar jag tycker verkar vara väldigt användbart. Men för 2000 spänn extra???

Vid rent macrofoto så fungerar ju ingen av blixtarna direkt bra eftersom jag fotar rätt nära, oftast runt 50 cm - lite mindre. Lr?

Det kanske är lite overkill med 540 men samtidigt vill jag ju inte känna att det inte räcker med 360. Den går ju inte att vrida i sidled verkar jag tycker verkar vara väldigt användbart. Men för 2000 spänn extra???

Så länge du har kameran i "vanligt" landskapsläge så kan ju 360-blixten fortfarande studsa ljuset i taket. Men om du vrider kameran i höjdläge så har ju 540-blixten fördelen att du fortfarande kan slå ljuset i taket. Till exempel. Och i vanligt läge kan du slå ljuset i en vägg. Eller i ett hörn tak/vägg snett bakom dig. Och lite extra ljusstyrka är ju alltid bra att ha. Om det är värt de extra pengarna? Bara du som kan avgöra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar