ANNONS
Annons

Problem med blå toner i ACR-cc

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan, jag har problem med gråskalan när jag gör mina raw-filer svartvita i Adobe Camera Raw (PsCC)

När gör den svartvit (där man ändrar i färgkanalerna) och väljer "auto" så blir gråskalan ganska fin som utgångspunkt, men tyvärr blir det konstiga "blobbar" i blå himlar väldigt ofta, ungefär samma effekt som när man använder "svartvit"-funktionen i Photoshop och väljer "Dark Blue" som filter och människors hud blir helt "blobbig", som om ihopklumpade korn.. Fruktansvärt fult..

Varför blir det så i en Nef-fil i ett raw-program? Jag lägger inte ens på nåt kraftigt filter, visst sen vet jag inte var ACR:s "auto"-läge gör, men det blir ju inte nån blå-filter-effekt på människors hud eller liknande..

Problemet uppstår med min D3200 men mest med min Nikon J3, förstör rätt så många bilder tyvärr.. :(

Tack!
 
Hejsan, jag har problem med gråskalan när jag gör mina raw-filer svartvita i Adobe Camera Raw (PsCC)

När gör den svartvit (där man ändrar i färgkanalerna) och väljer "auto" så blir gråskalan ganska fin som utgångspunkt, men tyvärr blir det konstiga "blobbar" i blå himlar väldigt ofta, ungefär samma effekt som när man använder "svartvit"-funktionen i Photoshop och väljer "Dark Blue" som filter och människors hud blir helt "blobbig", som om ihopklumpade korn.. Fruktansvärt fult..

Svårt att bedöma vad som händer utan exempel. Med de filer jag testat blir det inte så. Kan du lägga upp en råfil någonstans?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.