Annons

Problem med bildvisning på TV - " YCbCr 4:4:4 is not supported"

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, jag bytte nyligen ut min gamla TV till en Sony KDL-46EX720. Ett bekymmer jag stött på är att den bara kan visa vissa JPEG. Om jag t.ex. plockar JPG-filer direkt från kompaktkameran så funkar det fint och likaså de JPEG som min EOS 500D skapade. Om jag däremot exporterar från RAW-bilder i Lightroom så funkar det inte. (Typiskt brukar jag göra en LR-samling som jag exporterar i 1620×1080 till en temporär mapp för bildvisning.) Det verkar helt enkelt som att TVn inte kan visa de bilder som passerat genom något bildbehandlingsprogram.

Jag har försökt läsa mig till vad problemet är och jag har hittat följande:
"Bravias only support JPEG YCbCr 4:2:2 or 4:2:0 formats. JPEG YCbCr 4:4:4 is not supported."

Jag vet inte exakt vad de här formaten innebär men jag misstänker att LR kanske sparar på det icke kompatibla formatet JPEG YCbCr 4:4:4. Är det någon som kan bekräfta om det är här problemet ligger? Kan man i så fall få LR att exportera till något av formaten som TVn kan hantera?
 
Hej

Jag har upptäckt samma problem då jag köpte en nästan liknadan tv. Jag använder bibble pro för att hantera råfiler och där saknas möjlighet att ställa in vilken typ av subsampling som skall användas. Däremot har jag experimentvägen kommit fram till att om jag ställer kvalitetsreglaget på 86% eller högre så kan jag inte se bilderna i min tv. Alltså används YCbCr 4:4:4 över 86%. Om jag ställer in något under 86% så fungerar det.

Jag kan tillägga att jag även har mailat sonys support och kollat om de kommer att stödja YCbCr 4:4:4 i framtiden men sony sverige visste inget om det. Jag hoppas varje gång det kommer en uppdatering, jag har några 1000 bilder som inte funkar och jag är inte sugen på att göra om alla....
 
Hej

Däremot har jag experimentvägen kommit fram till att om jag ställer kvalitetsreglaget på 86% eller högre så kan jag inte se bilderna i min tv. Alltså används YCbCr 4:4:4 över 86%. Om jag ställer in något under 86% så fungerar det.

Intressant, jag testade att sänka exportkvalitet i Lightroom och när jag väljer 50% kan TVn visa bilden, däremot inte på 60% eller högre. Har än så länge inte orkat testa mig fram till om det finns någon exakt brytgräns däremellan. En hake kvarstår dock i form av att 50%-inställningen är klart märkbar. På min andra TV brukar jag exportera med 100%-inställningen (en äldre Sony Bravia f.ö.) och jag testade att exportera samma bild i både 50% och 100% för att kolla på den. 100%-bilden ser då riktigt snygg ut medan 50%-bilden är märkbart sämre i detaljerna.

Men även Lightroom verkar alltså exportera kompatibla bilder om man ställer ner kvaliteten.
 
Jag sparar som du alltid i 100%, det är ju billigt med hårddiskar numera....

Vad jag har förstått så kunde tidigare sonymodeller visa jpg oavsett hur den komprimerades. Jag kan inte förstå varför man inte gör det i nuvarande modeller. Ganska uselt av Sony i min mening. Det borde ju vara enkelt att fixa problemet men trots att min tv har hämtat två uppdateringar sedan jag köpte den så är det inte löst.
 
Jag fortsatte att söka runt på nätet, främst efter ett sätt att få LR att exportera JPEG med hög kvalitet men ändå kompatibla med Sony-TV:n. Jag kom inte i mål med det men jag hittade ändå en lösning som får funka tills vidare och som kanske kan vara till hjälp för nån annan:

Jag hittade ett fiffigt litet program som heter RIOT. Med hjälp av det kan man bl.a. sampla om JPEG-bilder från YCbCr 4:4:4 till exempelvis 4:2:2. Då kan Sony-TV:n visa dem som det är tänkt. (RIOT verkar kunna mycket annat också men det är än så länge bara konvertering till YCbCr 4:2:2 jag använt det till.)

Till dess att Sony eventuellt kommer med nån uppdatering kör jag alltså enligt följande:
1) Exportera från LR, 1620×1080 i kvalitet 100 till visningsmapp på USB-sticka.
2) Låt RIOT batch-konvertera filerna i den här mappen till YCbCr 4:2:2.
Sen funkar det som det ska i TV:n.

Det blir såklart ett lite irriterande extrasteg men det kan jag nog leva med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.