cls
Aktiv medlem
Hej, jag bytte nyligen ut min gamla TV till en Sony KDL-46EX720. Ett bekymmer jag stött på är att den bara kan visa vissa JPEG. Om jag t.ex. plockar JPG-filer direkt från kompaktkameran så funkar det fint och likaså de JPEG som min EOS 500D skapade. Om jag däremot exporterar från RAW-bilder i Lightroom så funkar det inte. (Typiskt brukar jag göra en LR-samling som jag exporterar i 1620×1080 till en temporär mapp för bildvisning.) Det verkar helt enkelt som att TVn inte kan visa de bilder som passerat genom något bildbehandlingsprogram.
Jag har försökt läsa mig till vad problemet är och jag har hittat följande:
"Bravias only support JPEG YCbCr 4:2:2 or 4:2:0 formats. JPEG YCbCr 4:4:4 is not supported."
Jag vet inte exakt vad de här formaten innebär men jag misstänker att LR kanske sparar på det icke kompatibla formatet JPEG YCbCr 4:4:4. Är det någon som kan bekräfta om det är här problemet ligger? Kan man i så fall få LR att exportera till något av formaten som TVn kan hantera?
Jag har försökt läsa mig till vad problemet är och jag har hittat följande:
"Bravias only support JPEG YCbCr 4:2:2 or 4:2:0 formats. JPEG YCbCr 4:4:4 is not supported."
Jag vet inte exakt vad de här formaten innebär men jag misstänker att LR kanske sparar på det icke kompatibla formatet JPEG YCbCr 4:4:4. Är det någon som kan bekräfta om det är här problemet ligger? Kan man i så fall få LR att exportera till något av formaten som TVn kan hantera?