Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med biblioteket i Lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Tidigare har jag haft Aperture och aldrig haft något problem med uppladdning och mappar.
Med Lightroom har jag en enda röra.
Jag väljer källa till vänster (minneskort) och bestämma till höger målet. Där kan jag bara välja en undermapp. Hur väljer jag huvudmapp?
Om jag skall importera nytt från minneskortet och markera till höger en befintlig undermapp, så visar Lightroom, när jag har öppnat det på nytt, endast senaste importen till vänster och alla tidigare mappar är borta. Även alla nyckelord till höger är borta.
Detta händer dock inte om jag väljer en undermapp.
Jag kan dock leta upp bilderna i mappen på hårddisken, men då måste jag importera på nytt från hårddisken och alla bearbetningar och nyckelord är borta.
Vad gör jag för fel?
Tack på förhand för svar!
Med fotohälsning
Wolfgang
 
LR mår väldigt bra av att man har en huvudmapp under rooten på disken.
Tex C:/Bilder
Och sen lägger man sin struktur under den huvudmappen.
Har du det så?
 
Har du startat med LR från scratch?
I så fall hade jag börjat om en gg till.
Skapat en huvudmapp.
Kopierat in mappar o undermappar o bilder.
raderat LR-Cat filen
O sen valt import med ADD och tagit in hela härligheten.

keywords vet jag inte om du kan få med dig från Aparture.
 
Har du startat med LR från scratch?
I så fall hade jag börjat om en gg till.
Skapat en huvudmapp.
Kopierat in mappar o undermappar o bilder.
raderat LR-Cat filen
O sen valt import med ADD och tagit in hela härligheten.

keywords vet jag inte om du kan få med dig från Aparture.

Erik, bilderna i Aperture har jag inte rört och de skall inte in i LR utan jag har bara
laddat upp nya bilder från minneskortet i LR och det har blivit en salig röra. De finns dock på hårddisken, men har försvunnit i LR, så jag måste importera dem från hårddisken. All bearbetning har försvunnit och även alla nyckelord.
Men de får vara kvar där de finns, och så vill jag börja med en ny huvudmapp.
Jag förstår inte det där med "rooten". Skall jag skapa den mappen på hårddisken? Och hur får jag in den i LR?
Jag förstår att när jag fått in huvudmappen i LR, så kan jag skapa dessa undermapper, inte sant?
 
rooten i windowsvärlden är själva diskens botten. Det är här mappträdet börjar.. längst ner i rooten av trädet.
Filerna är då löven

jag är inte säker på att en MAC användare ser på det på det sättet
 
På valfri plats, förslagsvis i ditt användarkonto eller på annan hårddisk skapar du en mapp. Sedan importerar du alla bilder till den mappen. Efter att du manuellt skapat en huvudmapp (min heter 35).
Därefter kommer LR automatiskt (om du använder inställningarna jag visar) lägga alla bilder i en enkel mappstruktur (som den själv skapar) enligt mallen ÅR/MÅNAD/DAG
 

Bilagor

  • Skärmklipp 2015-09-06 21.37.56.png
    Skärmklipp 2015-09-06 21.37.56.png
    30.3 KB · Visningar: 22
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.