Annons

Problem med batteri till EOS 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

merced

Avslutat medlemskap
Tjena.

Jag är ny här och måste tyvärr inleda med ett litet problem som uppstått.
Jag sitter i thailand nu och har med min 300D som jag har två batterier till. Det ena batteriet har helt enkelt lagt av, rakt av. Kameran startar inte ens med det batteriet i. Kameran och det batteriet har jag köpt begagnade, så jag vet inte hur gammalt det är. Efter jag köpte kameran fick jag ett helt nytt batteri, som funkar bra.

Det jag funderar på är om det batteriet som lagt av helt enkelt kan vara för gammalt, och nu sagt upp då dess livslängd är slut, eller vad det kan vara. Batteriet höll väldigt bra mellan laddningarna innan det sa upp. Om jag sätter det i laddaren indikerar den fulladdat på en gång.
Jag har lyckats starta kameran 2ggr med det batteriet sen det började strula, och då visade även den full laddning.

Är det vanligt att batterierna ger upp såhär utan förvarning? Batteriet har beteckningen BP-511.

Alla åsikter och svar mottages tacksamt.

Varma och soliga hälsningar, Ola.
 
Om du inte redan har gjort det, så kan du ju testa att rengöra kontakter ordentligt.

Att ha ett batteri är lite lite så se om du inte kan köpa ett piratbatteri någonstans.

Om det är vanligt att dom ger upp utan förvarning kan jag inte svara på, jag har bara haft min 300D i drygt ett år och inget av mina 3 batterier har krånglat.
Fast ibland så går kameran inte att starta precis efter att man har bytt objektiv. Då får man ta ut batteriet och sätta i det igen så startar den.
 
Hej Ola.

Det är ju omöjligt att säga vad som är fel, men efter din beskrivning verkar det ju som att batteriet har lagt av.

Jag har varit ute för det en gång, visserligen inte ett BP-511 men ett annat Li-Ion batteri. Det bara lade av mitt under en fotografering.
Vet inte heller om detta är vanligt, men det kan i alla fall inträffa.

Jag håller med Andreas, försök att hitta ett extrabatteri därnere så att du har lite reserv.

Hoppas du får en fortsatt skön vistelse därnere!

/Arne
 
Tackar för svaren!
Jag ska bidra med ett par av mina amatörbilder sen som tack. ;)

Jag ska till bangkok i morgon, ska undersöka om det går att få tag på ett piratbatteri då.

En fundering till: Vad är det för skillnad på BP-511 och BP-511A?

Ha det!
 
Nu är jag ute på lite djupt vatten, men jag TROR att enda skillnaden är kapaciteten.

BP-511 har 1100mAh och BP-511A har 1390mAh.

Jag använder båda modellerna till min 20 D och det går galant.
 
Jag hittade ett orginal BP-511A i Bangkok för motsvarande 300kr, så nu har jag två batterier igen. Perfekt. :)
 
Jag har haft liknande problem med ett "pirat" batteri. Det löste sig dock när jag köpte en ny "pirat" laddare eftersom orginal laddren gav upp. Sen dess har även mitt trasiga batteri laddat och funkat perfekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.