Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med bakgrund vid utställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har valt ut 16 bilder som jag avser ställa ut på Täby bibliotek under en månad. Bilderna som är 20x30 kommer jag att rama med svart passpartout så att yttermåtten blir 30x40. Så långt allt väl...

Problemet jag ser nu är att den vägg jag har till förfogande är RÖD!?!?!

Har ni förslag på hur man kan fixa till detta?
Finns vita pappskärmar att ställa mot väggen?
Kan man klä väggen med nåt annat smart?

Kommuner brukar har en massa vikväggar liggande. Fråga om du kan låna dessa ifall problemet med den röda väggen inte går att fixa till på nåt annat sätt. De flesta fotoutställningar jag sett på bibliotek har faktiskt varit monterade på vikväggar.

Lycka till!

/Lasse

En röd vägg (om inte alla väggar är röda?) drar ju blickar till sig.
Som patrik skriver kan det vara snyggt med svart mot rött.

Ansel Adams presenterade sina bilder på utställningar mot en 18 % grå bakgrund. När hans bilder ställdes ut i London efter hans död hade man däremot chokladbruna väggar, vilket enligt uppgift fungerade bra.
Vit bakgrund är sämst eftersom pupillerna dras ihop på grund av den ljusa bakgrunden och då uppfattas bilden som mörkare (det skall man tänka på om man t ex har svart passepartout för en svart-vit bild).
Eftersom Du har en svart passepartout, som gör sig fint med Dina mustiga färgbilder, så går det säkert bra med den röda väggen, om det inte är signalrött förstås.

*Fortsätter tänka*

Bakgrunden i detta lilla test är så som jag nu minns den i huvudet.

Bilagor

• allt_bg.jpg
    allt_bg.jpg
    21.8 KB · Visningar: 297
Kanske jag som är feg då... Jag tyckte det kändes lite extremt och tänkte att väggen kommer skrika, men det kanske funkar.

Jag kanske vågar lita på er...

Det där blir alldeles utmärkt Janne. Det ser mycket fräckt och drar till sig uppmärksamheten. När man väl är framme är det bara tavlorna som gäller.
Röd blev en mycket bra färg till svarta ramar.

//Efwa

är jag den enda som tycker att den röda färgen var förskräcklig?
hoppas att det bara är min skärm...

bilderna var dock mycket bra:)

pola skrev:
är jag den enda som tycker att den röda färgen var förskräcklig?
hoppas att det bara är min skärm...

bilderna var dock mycket bra:)

Jag skall ta en titt till på den verkliga väggen innan jag bestämmer mig definitivt.

Kul att du gillar bilderna.
De flesta är fotade i Stockholm ;)
(Skämtsamt med anledning av ditt inlägg i tråden om naturfoto i Stockholm)

arleklint skrev:
Jag skall ta en titt till på den verkliga väggen innan jag bestämmer mig definitivt.

Kul att du gillar bilderna.
De flesta är fotade i Stockholm ;)
(Skämtsamt med anledning av ditt inlägg i tråden om naturfoto i Stockholm)

låter vettigt...

snygg gliring på mitt inlägg i den andra tråden :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar