Annons

Problem med bärbar hdd

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen beställt två st MyBook2 på 500gb vardera för backup. Så långt OK, men när jag pluggar in dem i datorn så får jag upp ett felmeddelande:

"Det gick inte att aktivera installationsprogrammet för Volume. Kontakta maskinvaruåterförsäljaren för besked."

Detta med en OK-knapp till.

Skumt var förnamnet. Jag hittar diskarna i diskhanteraren, men jag kan inte formatera dem. De står markerade som aktiva, men när jag försöker formatera till NTFS så står det att de ej är aktiva och att jag ska starta om datorn för att aktivera...

Samma sak i Partition Magic.

Det skummaste är kanske att efter att jag tryckt OK på detta felmeddelande som kommer när man pluggar in dem så kommer den sedvanliga bubblan upp nere till höger, och i den står det att "Maskinvaran nu är installerad och redo för användning"

Men nej, den dyker inte upp någonstans. Jag kan inte komma åt skiten.

Bärbar PC med XP sp 2.

Det här är väl en fråga som enklast du får svar till om du ställer den på ett datorforum, eller "bara" Googlar på "usb harddrive doesn't show up in windows xp"

Men, kolla in under "Kontrollpanelen" och gå in under "Administrationsverktyg" och därefter väljer "Datorhantering". Om du kan se disken där är det bra.

Kolla in det här: "http://techrepublic.com.com/5208-6230-0.html?forumID=101&threadID=225737&messageID=2256522".

Den killen hade glömt att formatera sina hdd.

det gick inte att aktivera installationsprogrammet för Volume

Jag har samma problem som trådstartaren. Kör WIndows XP Pro med SP 3 och har plötsligt problem med att datorn inte vill installera/aktivera nya hårddiskar. Det är två hårddiskar som ger mig följande meddelande:

Det gick inte att aktivera installationsprogrammet för Volume

En av hårddiskarna var helt ny och en annan hade data på sig. Båda funkade finfint på min frus dator. Jag kan även tillägga att jag har sedan tidigare ett antal hårddiskar i varierande storlekar, och alla funkar finfint.

Således är det inte USB-portarna som är problemet och inte heller själva hårddiskarna (eftersom de funkar på en annan dator)

Klickar man på "Hantera" under "Den här datorn" kan man se att där finns en hårddisk, men den har inte tilldelats en enhetsbeteckning. När jag gör detta händer inget. Jag kan dock högerklicka på den och välja "öppna". Då öppnas den och man kan lägga dit data! Men det känns ju sådär, eftersom man inte kan se den i utforskaren. Klickar man på "mappvy" får man inte upp den. Det är helt bisarrt.

Jag har formaterat hårddisken (på en annan dator), startat om min dator (så klart), bytt USB-port, testat att köra via en hub och gud vet allt.

All info tas tacksamt emot!

/Sebastian

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto