ANNONS
Annons

Problem med att stänga av masterblixten vid ETTL

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Hej,
Jag har märkt att jag inte kan stänga av masterblixten då jag fotograferar med två eller fler blixtar när masterblixten är inställd på ETTL. Ställer jag om den till M kan jag däremot stänga av masterblixten.

Jag kör med Canon 5D Mark II och tre Canon Speedlite 580 EX II och kikar man i manualen för blixten (http://eosdoc.com/manuals/?q=580EXII*) så på sidan 39 är det en bild där blixten är inställd på ETTL och man informeras hur man stänger av masterblixten.

Någon som vet om detta är en begränsning eller någon annan inställning i min blixt gör att det inte går att stänga av masterblixten?

Tack på förhand!

Hej,
Jag har märkt att jag inte kan stänga av masterblixten då jag fotograferar med två eller fler blixtar när masterblixten är inställd på ETTL. Ställer jag om den till M kan jag däremot stänga av masterblixten.

Jag kör med Canon 5D Mark II och tre Canon Speedlite 580 EX II och kikar man i manualen för blixten (http://eosdoc.com/manuals/?q=580EXII*) så på sidan 39 är det en bild där blixten är inställd på ETTL och man informeras hur man stänger av masterblixten.

Någon som vet om detta är en begränsning eller någon annan inställning i min blixt gör att det inte går att stänga av masterblixten?

Tack på förhand!

Läs de två sista raderna på den sida du hänvisar till.

FÖRblixtarna kommer fortfarande att avfyras från masterblixten, eftersom det är dessa som styr slavblixtarna. Inställningen gör bara att HUVUDblixten inte avfyras från masterblixten. Om motivet är nära masterblixten, eller väldigt reflektivt, så kommer masterblixten att synas i exponeringen.

Tack för ditt svar!
Glömde skriva att mitt test var att fotografera en spegel med båda blixtarna synliga.
Med masterblixten avstängd (M-läget) syntes bara slavblixten. Med ETTL syntes alltid båda.

En sak till, min fråga är ju ändå om det ska vara möjligt att välja att stänga av masterblixten med ETTL.
Jag kan ju inte ens välja att sätta den på Master OFF med ETTL - enbart med M-läget.

Jodå, du kan "stänga av" mastern även vid E-TTL.
Men helt avstängd blir den alltså inte, varken i läge E-TTL eller något annat. Det är nämligen masterblixten som talar om för slavarna när de ska tända, och det måste den göra genom att blixtra. Såg du den inte i läge M var det för att när den är "avstängd" lyser den bara lite svagt, så svagt att den i de flesta motiv inte påverkar belysningen på något märkbart sätt.

Men i en spegel ska det gå att se den.

Att du ser skillnad på blixtrandet när du kör E-TTL och M beror på att följden av blixtar är mycket kortare i M.

Vid E-TTL händer följande:
  1. Mastern skickar förblixtkommande till grupp A.
  2. Grupp A tänder förblixt.
  3. Mastern skickar förblixtkommando till grupp B.
  4. Grupp B tänder förblixt.
  5. Mastern skickar förblixtkommando till grupp C.
  6. Grupp C tänder förblixt.
  7. Mastern skickar styrkekommando till grupp A, B och C.
  8. Slutaren öppnas och mastern skickar synkblixt.
  9. Slavblixtarna i grupp A, B och C tänder med respektive styrka.

I läge M är det enklare.
  1. Mastern skickar styrkekommando till grupp A, B och C.
  2. Slutaren öppnas och mastern skickar synkblixt.
  3. Slavblixtarna i grupp A, B och C tänder med respektive styrka.

Det är ganska stor skillnad på hur mycket det blixtrar före det att själva exponeringen sker i de olika lägena.

Senast ändrad:
ANNONS