Annons

Problem med AF50mm 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelito

Aktiv medlem
Problem med Nikon AF50mm 1,8

Hej.

Har precis köpt mig Nikons AF 50mm 1,8D.
Det ska ju enligt alla vara ett mkt. skarpt objektiv.
Kanske det är skit bakom spakarna men jag har svårt att få till skärpan.
Min kamera är D90.
Fotar på A-läge & bländare f5,6-f11.
Tycker inte att skärpan är nått vidare.
Gör jag nått fel?
Tycker att jag håller kameran still.
Men bilderna blir liksom inte skarpa. De blir gryniga liksom.
Även på iso 200.

Har testat med mitt Nikkor 105mm & där lyckas jag bra på samma bländartal.

Har svårt att tro att det skulle vara nått fel på gluggen....

//Niklas

Senast ändrad:
Laddade upp en bild som Ni kan kolla på.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1702945.htm

Bilden är helt obehandlad. Direkt från kameran.(Jpeg)
Förstora den gärna.
Kanske är det jag som är petig vad gäller kvaliteten?

Just den bilden är ju, enl. EXIF, tagen på 1/60, vilket är lite i längsta laget handhållet (och jag tycker mig se spår av skakningsoskärpa), om man inte är väldigt stabil på handen. Din 105:a har ju VR som hjälper till, vilket kan förklara att du får skarpare resultat med den.
Blir bilderna lika "dåliga" om du håller dig runt 1/100, eller kortare?

Instämmer, 1/60 i slutartid är vanligen i längsta laget för 50 mm handhållet på dx-formatet, om mesta möjliga skärpa är av intresse dvs.

En annan fundering gäller bländartalet: varför nedbländat så mycket som till f/10? Även det har sin menliga inverkan på upplösningen (se här resp. här).

Därtill var din jpg lite kontrastfattig, vilket jag provade att åtgärda lite snabbt i PS. Tro inte att en skärpeupplevelse "as seen on TV" kommer med objektivet, alla bilder från digitala systemkameror är hjälpta av en viss uppskärpning, om inte annat för att kompensera för AA-filtret framför sensorn.

Tack Killar för era svar.
Ja 1/60 är kanske var i längsta laget.

Bilden va ju som sagt rätt från kameran utan nån behandling.
Tårtan blev ju mkt bättre efter lite kontrast.(Visst såg den god ut?)
Det är väl inget man kan ställa in i kameran direkt utan det får man väl fixa som vanligt i PS eller annat program?

Jag trodde i min enfald att då jag körde på "A" så skulle kamera automatiskt välja en bra & passande slutartid. Men men inget är perfekt när det gäller teknik.

Jag får helt enkelt testa mig fram lite mer.

//Niklas

A på Nikon är ju bländarprioritet så då skiter kameran i vad tiden blir ur ett skakperspektiv. Den ställer in tiden för att få korrekt exponering med den bländare du sagt åt kameran att använda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar