Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med AF i Live view på 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

SiU

Aktiv medlem
Helt plötsligt fungerar inte autofokus på min 60D i Live view-läget. När jag försöker trycka ner avtryckaren halvvägs, "klickar det bara", typ låter som spegeln fälls upp men ingen skärpa ställs in och ingen bild tas. Att ställa in manuell fokus och fotografera i Live view är däremot inget problem. Samma sak händer om jag testar att trycka på AF-on knappen. Har inte programerat om kameran på dom funktionerna.
Någon som kan hjälpa mig vad det kan bero på? Vet inte riktigt var jag ska leta i manualen...
 
Har nu provat och återställt alla CFn inställningar men det hjälpte inte. Tror problemet började när jag första gången skulle prova att filma och inte hade instruktionsboken till hands och försökte med avtryckaren ggr flera för att sen läsa att man ska trycka på kamerasymbolen för att filma. Om det kan vara nån ledtråd till vad som hänt?? Någon som har ett litet tips?
 
Jag misstänker nog att den precis som min Nikon kan fokusera som om man inte använder live-view (fasdetekterade fokus) och att du lyckats aktivera det.
 
Jag misstänker nog att den precis som min Nikon kan fokusera som om man inte använder live-view (fasdetekterade fokus) och att du lyckats aktivera det.

Nu hänger jag inte med... kan du förklara närmare vad det innebär? Nåt tips om var/hur man aktiverar / avaktiverar det?
 
Nu hänger jag inte med... kan du förklara närmare vad det innebär? Nåt tips om var/hur man aktiverar / avaktiverar det?

I LiveView kan du välja tre olika metoder för AF (så är det åtminstone på 7D).
Live, ansiktisigenkänning eller Quick.

Quick är den snabbaste metoden. Den använder kamerans "vanliga" AF sensorer. Men den måste då fälla ner spegeln medan den fokuserar.

Live och ansiktsläget arbetar med kontrastfokus direkt på sensorn. Då behöver inte spegeln fällas ner och upp. Men det är en långsammare metod.


blev det klokare?

Petter ...
 
I LiveView kan du välja tre olika metoder för AF (så är det åtminstone på 7D).
Live, ansiktisigenkänning eller Quick.

Quick är den snabbaste metoden. Den använder kamerans "vanliga" AF sensorer. Men den måste då fälla ner spegeln medan den fokuserar.

Live och ansiktsläget arbetar med kontrastfokus direkt på sensorn. Då behöver inte spegeln fällas ner och upp. Men det är en långsammare metod.


blev det klokare?

Petter ...

Ah!! Då var problemet löst, tusen tack!!!
 
Det beror på vilka krav du har och vad du använder den till.

Har du inga problem med att spegeln flippar så kör quick, den tycker jag bäst om i många fall. Ansiktsigenkänning kör jag med ytterst sällan.

Jag tänkte nog på när jag ska fota med live typ barn och så där man behöver vara med lite vad som händer omkring också.

Ska testa quick. Tack Anton för tipset.
 
Ska du "fotografera barn där man behöver hänga med när det händer lite" ska du stänga av Live view och använda den riktiga sökaren, tillsammans med Servo AF, så du får bilder där du har en chans att både trycka av i rätt ögonblick, hålla kameran ordentligt och få fokus där du ska ha det.
 
Ska du "fotografera barn där man behöver hänga med när det händer lite" ska du stänga av Live view och använda den riktiga sökaren, tillsammans med Servo AF, så du får bilder där du har en chans att både trycka av i rätt ögonblick, hålla kameran ordentligt och få fokus där du ska ha det.

Okej då gör jag det ska testa på fredag har en barn fotografering då.
Tack!
 
Räkna med att det tar en del övning innan du får till det. Det är lite som idrottsbilder - det tar lång tid och många försök innan man kan tycka att man är riktigt bra. Då menar jag inte att man inte kan få till en bra bild meddetsamma, utan med riktigt bra menar jag att man gång på gång får flera riktigt bra bilder.
 
Räkna med att det tar en del övning innan du får till det. Det är lite som idrottsbilder - det tar lång tid och många försök innan man kan tycka att man är riktigt bra. Då menar jag inte att man inte kan få till en bra bild meddetsamma, utan med riktigt bra menar jag att man gång på gång får flera riktigt bra bilder.

Ja jag har inte fotat så mycket på ett år då jag har studerat. Jag köpte ny kamera i våras en 60D så jag har inte hunnit testa kameran än känner jag. det är så mycket att tänka på. Det jag har svårt med är att få skärpa i mina bilder och att sätta fokus rätt liksom. Men det är väl träning som gäller antar jag. Synd bara att vi går mot mörkare tider.
Tänk va skönt när det sitter bild efter bild.... känns avlägset nu...

Tack för ditt svar :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.