Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

ryefield

Ny medlem
Jag besitter väldigt begränsade kunskaper om kamera och foto och hoppas på att finna hjälp här.

Jag har precis köpt en begagnad sony nex 5 med två extra objektiv.
Kameran med originalobjektivet fungerar felfritt men jag får inte de andra två att fungera, adaptern verkar sitta perfekt i kamerahuset och objektivet i adaptern. Jag får bild på skärmen, jag kan zooma och fokusera. Men när jag trycker för att ta en bild så säger kameran att objektivet är felmonterat.

Jag har observerat en skruv på adaptern och objektivet som ser ut att vara någon form av koppling då kamerahuset har en metalbit precis där dom möts då dom sitter ihop. Kan det vara här skon klämmer? sitter skruven för långt ut eller inskruvat eller kan det vara något helt annat som är fel?

Snälla hjälp mig att räta ut frågetecknen!

Fridens lilja

Har du ställt in att kameran skall kunna exponera utan objektiv?

Vad är det för objektiv som inte fungerar ihop med kameran? Om det är manuella objektiv så finns det inga elektriska kopplingar i adaptern och då måste kameran ställas in för att kunna exponera utan objektiv. Du ställer sedan kameran i A-läge (bländarförval) och kameran väljer sedan exponeringstid efter ljusförhållanden och den bländare som du ställt på objektivet.

Kul att man äntligen kunnat vara till hjälp.

Lycka till med ditt fortsatta fotograferande.Jjag har själv köpt en NEX för sju dagar sedan så det finns en hel del att lära sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar