Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 800si:n. Hjälp tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

klasg

Aktiv medlem
Jag köpte nyss en Minolta 800si (begangnad). (Fan, det kommer blir invecklat det här) Men innan jag gjorde det så var jag och tittade på en inne i en affär. Och när jag startade den så hade den fyra fokuserings punkter(rutor) som skiftade när jag flyttade ögat. Men på min kamera kan jag bara få en sådan punkt(ruta). Hur gör jag för att få alla fyra? Jag kanske minns fel, det kanske bara går att få en, Och då är jag verkligen ute och cyklar.

Självklart har jag läst manualen, men finner inget svar i den.
Hoppas nån fattade och kan förklara. /Klas Gidlöf

En baggis

När du håller AF-knappen inne så visas bara den rutan som har låst på motivet just då.
Om du då vrider på främre ratten så skiftar rutorna.
För att välja en permanetn så håller du AF-knappen intryckt och vrider främre ratten till den ruta duvill använda syns. för att återgå till normalläget så håll AF-knappen intryckt och vrid främre ratten ett snäpp.
Jag tror att du återställer allt om du trycker på "P" knapen oxå.

Läste igen

vad du skrev. "fyra fokuserings punkter(rutor) som skiftade när jag flyttade ögat"
Är du säker på att du inte kollad på en Canon EOS i butiken?
Jag vet att åtminstonde EOS 5 funkar så.
Hmmmmmmmmmmmm, säkert de flesta nyare EOS oxå.

Att flytta fokuseringspunkt med ögat fungerar nog inte på 800si. Jag har i alla fall aldrig hört att någon annan än Canon haft den funktionen. Så du har nog blandat ihop modellerna lite. Däremot finns det ögonaktiverad autofokus, av och på knappen till den sitter antagligen på baksidan i nerkant under luckan.

Mvh
Maverick

Jahop då var det väll jag som klantade till det. Men blandat ihop det med Canon har jag nog inte gjort eftersom jag inte har kikat på nån sådan! Men jag tyckte jag mindes rätt. Ä det spelar faktiskt ingen roll. Tänkte att det kunde vara kul att känna till, men nu känner jag ju till att det inte går! Tack iallafall!:) /Klas Gidlöf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar