Annons

Problem installera XP Professional

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Hej. Jag ska formatera om min numer sega dator och har stött på ett problem. När jag sätter in xp-skivan och låter den starta via bootsequence så uppkommer ett felmeddelande;

"Filen acpi.sys orsakade ett fel (32768) på rad 5882 i d:\nt\base\boot\setup\setup.c...."
Därefter startar datorn om som vanligt.

Jag har formaterat om datorn via skiva flera gånger och har aldrig stött på det här problemet innan. Vad kan det vara?

Jag har provat med systemåterställning till ett tidpunkt då jag just nyformaterat datorn, men det blir samma fel när jag väl försöker.

Tacksam för all hjälp!
Mvh/Andreas
 
Märkligt fel, du kanske har en skadad aspi fil. aspi filen kan du ladda ner genom att söka på google.
Prova att starta datorn med cd skivan i spelaren så går den direkt in i install programmet (om du har en autostart skiva och korrekt boot sequence i bios).
Är det här okänt språk så säg till så ska jag förklara.
 
Jag har provat starta datorn med cd:n i. Det är då detta händer. Skall se vad jag kan hitta vad gäller den skadade aspi filen. Innebär det att det är en fil på skivan eller en fil i mitt operativsystem som det är fel på?
 
Hmm... Om det står att du inte kan se lösningen på sidan jag länkade, så googla på acpi.sys 32768 och kolla andra träffen.
 
Du kanske ska testa att bränna om skivan bara. Gör en identisk kopia. Kan vara att cd:n är skadad.

Om du har gjort det här förr på den här burken så beror det troligtvis inte på att ditt moderkort inte är up2date vilket de hänvisar till i länkarna på expers-exchange.
 
Börjar den inte ens att läsa in filerna i början av installationen eller kommer du till avdelningen då du väljer om du vill installera eller formatera?
 
Jag kommer att tänka på en liknande situation jag stött på.

ASPI.SYS (Adaptec SCSI Protocol Interface) laddas som "Built-in" drivrutin i Windows NT,2000 och XP setup. Den borde stöda vanliga CD-stationer. Ifall du bytt ut den mot någon mer "exotisk" station borde den laddas med en setupdisk som hävisas till i windows setupens "F6 Additional Drivers".

SCSI stationer och vissa Serial ATA(SATA) diskar. (Vet ej om det finns CD:n som är serial ATA) kan tänkas vara problemet.

Ifall du inte bytt station så pröva göra en ny kopia av original WinXP Pro skivan.

Fallet ja stötte på var en nyare CD + nytt PCI-kort den var kopplad till. Bios stödet var ok men efter texten "Starting Windows" kraschade installationen. Windows Loadern saknade SYS-drivrutiner.


Lycka till!

//Jari
 
Senast ändrad:
Hej igen,

Jag var lite för snabb att svara. Läste fel.
Det var alltså ACPI.SYS och inte ASPI.SYS som var problemet.

ACPI.SYS har inget med CD-drivers att göra.

Försök att "Disable ACPI" i Bios och sätt på "Enable PnP Operating System".

Hoppas du hittar dessa i Bios.

//Jari
 
Problemet löst

Som det stod på en där sidan så verkade problemet ligga i att jag hade skivan i vad som tydligen är min sekundära cd-läsare. Jag lade bara in den i den andra så funkade allt kalas!

Tack för all hjälp. Ni är bäst!
/Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.