Annons

Problem i ljusa partier på displayen

Produkter
(logga in för att koppla)

Ärrde

Avslutat medlemskap
Har ett problem med ljusa partier i displayen.
Kameran är en Canon 5D mark II.
När jag tar bilder med kameran med ljusa partier i och efteråt tittar på displayen så blinkar alla ljusa partier svart.
Vad är det som hänt och vad kan jag göra åt det?

Det är nog för att dessa partier är något överexponerade och du har den inställningen på för att visa högdagar. Jag har Nikon, men det är säkert samma på Canon, det är en riktigt bra inställning för man ser snabbt att inget viktigt är överexponerat, har den alltid inställd så

högdagervarning

Välj högdagervarning (blå meny, nr 4 från vänster) i menyn och ändra från möjlig till ej möjlig. Den visar där bilden är överexponerad dvs det blinkande du ser.

Tänk dock på att det inte blinkar i alla "ljusa partier" utan endast i de sektioner där bilden blivit helt utfrätt, dvs det är helt vitt och inga detaljer finns kvar.

Anledningen till att det blinkar är för att vara en "varning" eftersom man i väldigt många fall vill undvika att bränna ut för stora partier.

Det är en finess, tycker jag.
Tänk när man plåtar ngn med vit skjorta/klänning.
Öka exponeringen allteftersom o när det börjar blinka så stryper man exponeringen lite grand.
Det ger max täckning i lågdagrar o ändå behålls detaljer i det vita.

Tack!
Man lär så länge man lever. Positivt att få lära sig något nytt som amatör.
Ska testa att slå på den och använda den och ha den som hjälpmedel.

Tack för svaren. Skall ändra inställningarna.
Som du nog har förstått nu är det en bra idé, om du menar att du ska ändra exponeringsinställningarna, inte inställningen som gör att blinkandet visas. Blinkandet talar ju om att något är fel, för att du ska kunna ta ställning till om du verkligen vill ha detta fel eller ej i din bild. Det finns ju situationer där man låter en del högdagrar bränna ut hur mycket de vill, för det är inte de som är viktiga, men som så klokt skrevs ovan, det är inte det vanligaste scenariot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar