Annons

Problem: Färger "off" i mobilen.

Produkter
(logga in för att koppla)

OINK

Aktiv medlem
Hej!
Vet inte ritkigt om detta är rätt ställe att fråga angående detta, men hoppas på de, annars får någon flytta tråden till rätt :)

Jag fotar alla min bilder i RAW och redigerar de i Lightroom 5, exporterar till Photoshop och gör de lilla sista där innan jag sparar de som en JPEG fil.
När jag gör de pådatorn så är såklart färgerna precis som de ska, enligt photoshop är de 16bit RGB om de kan ha något med problemet att göra, vad är då mitt problem?
Jo, när jag sedan lägger över bilderna i min mobil via sladd eller dropbox så blir de typ.. gröna. Vet inte ritkigt hur jag ska förklara de men de blir som ett grönt ful lager över hela bilden!
Har aldrig haftdet här problemet förut, då har jag fotat med min gamla Nikon D80, Nu har jag en D7100 och de är sen jag skaffade den jag märkte problemet.
Vad är det som kan vara felet, är det några inställningar på bilden som sparas som måste ändras? Jag provade att slänga över bilder till min kompis macbook men där är de som de ska.
Mobilen jagh ar är en HTC Sensation 4G.

Någon som har något idé om vad det kan vara för fel?

edit: Det är bara med min systemkamera jag har det här problemet, när jag lägger över bilder från min lilla p&s kamera så är färgerna precis som de ska.
 
Grön hinna låter ju märkligt men oavsett...du konverterar bilderna till SRGB innan du sparar ner dom och flyttar över till mobilen/annan enhet?
 
Jpeg är max 8 bitar, så 16 bitar är nog vad photoshop visar innan du sparat som jpg.

Förutsatt att du bäddar in sRGB som färgprofil så beror det på din mobil. Det är ingen kalibrerad fotoutrustning helt enkelt. Mobilskärmarna varierar ofta mellan exemplar, även inom samma modell. Olika modeller varierar givetvis ännu mer, från tillverkade till tillverkare osv.

Kolla upp vad ordentlig fotoutrustning kostar, fotoskärm, kalibrator osv. Sen förstår du snabbt vad du kan kräva från en mobilskärm som inte är avsedd att visa "korrekthet".
 
Grön hinna låter ju märkligt men oavsett...du konverterar bilderna till SRGB innan du sparar ner dom och flyttar över till mobilen/annan enhet?

Jag fotar i Adobe RGB, tydligen. Tänkte inte på att de kanske har något med det att göra. Sparar men på något speciellt vis när man ska spara i sRGB?
Det kanske är min mobil som inte klarar adobe då? Men känns märkligt att de ska bli sån skillnad.
 
Jpeg är max 8 bitar, så 16 bitar är nog vad photoshop visar innan du sparat som jpg.

Förutsatt att du bäddar in sRGB som färgprofil så beror det på din mobil. Det är ingen kalibrerad fotoutrustning helt enkelt. Mobilskärmarna varierar ofta mellan exemplar, även inom samma modell. Olika modeller varierar givetvis ännu mer, från tillverkade till tillverkare osv.

Kolla upp vad ordentlig fotoutrustning kostar, fotoskärm, kalibrator osv. Sen förstår du snabbt vad du kan kräva från en mobilskärm som inte är avsedd att visa "korrekthet".

Som jag svarade innan så fotar jag i Sobe RGB, vilket jag kanske inte borde då? eller går det spara till sRGB? Känner mig otroligt dum just nu haha.
Enda anledningen till att jag ska föra över till min skitmobil, som jag ändå måste skaffa ny, är att slänga upp en eller två bilder ibland till instagram. Så inget jag använder jätteofta liksom.
 
Som jag svarade innan så fotar jag i Sobe RGB, vilket jag kanske inte borde då? eller går det spara till sRGB? Känner mig otroligt dum just nu haha.
Enda anledningen till att jag ska föra över till min skitmobil, som jag ändå måste skaffa ny, är att slänga upp en eller två bilder ibland till instagram. Så inget jag använder jätteofta liksom.

Det är ett krångel detta så du är inte dum.

Sobe rgb vet jag inte vet det är. sRGB väljer du genom "assign profile" i photoshop. Hur bilderna ser ut på mobilen har inget med hur bilderna ser ut att göra. Det är bara hur skärmen på din mobil presenterar bilden. Så som bilden ser ut är i ett program på en dator som hanterar den färgprofilen som är angiven och när du använder en kalibrerad skärm, är hur bilden ser ut.

Innan kalibrering så har du egentligen ingen aning om hur dina bilder ser ut. Sen kan du räkna med att på instagram spelar det ingen roll ändå, eftersom allas mobiler visar färger olika.
 
Det är ett krångel detta så du är inte dum.

Sobe rgb vet jag inte vet det är. sRGB väljer du genom "assign profile" i photoshop. Hur bilderna ser ut på mobilen har inget med hur bilderna ser ut att göra. Det är bara hur skärmen på din mobil presenterar bilden. Så som bilden ser ut är i ett program på en dator som hanterar den färgprofilen som är angiven och när du använder en kalibrerad skärm, är hur bilden ser ut.

Innan kalibrering så har du egentligen ingen aning om hur dina bilder ser ut. Sen kan du räkna med att på instagram spelar det ingen roll ändå, eftersom allas mobiler visar färger olika.

Gick lite snabbt. Adobe skulle de stå haha.

Förstår att de ser olika ut på olika mobiler. Men jag hade lite konsetrbilder som finns på min hemsida. Och sen kan jag skickat en av de till människa i fråga på twitter. Och när dem sedan la upp den på sin facebook hade bilden blivit lite grön eller kanske mer saturerad på något vis. Kan inte riktigt förklara hur de blir. Så de måste ju vara något mer än min mobil om du förstår?

Jag testade att save as web nu, och de verkar som att färgerna är som de ska i min mobil då! Inte tnkt på sRGB och Adobe innan ni nämnde det här.
Så de på min hemsida bör jag då kanske spara om alla i sRB innan jag slänger upp de så färgerna är rättvisa för de som kollar?
 
Yes. sRGB för web. Många som glömmer det.

Din webbläsare förutsätter sRGB och värdena för olika färger är helt enkelt annorlunda eftersom AdobeRGB är bredare i sitt färgspektrum.
 
Yes. sRGB för web. Många som glömmer det.

Din webbläsare förutsätter sRGB och värdena för olika färger är helt enkelt annorlunda eftersom AdobeRGB är bredare i sitt färgspektrum.

Så vad är då fördelen med att fota AdobeRGB om man måste konvertera de i datorn sen ändå för att "andra" ska kunna se de rätta fägerna? Finns det någon mer mening med det utöver att man laddar upp på nätet?
 
Senast ändrad:
Fördelen är om du ska bildbehandla. Vissa föredrar att jobba i AdobeRGB, men konverterar alltid sen till sRGB för att representera bilderna korrekt på web.

Rent praktiskt gör det extremt liten skillnad i min mening, åtminstone så som jag fotar.
 
Man använder 16 bitars filer och ProfotoRGB i LR och PS för att ha största möjliga färgrymd att jobba i. Sen exporterar man 8 bitar sRGB för visning på Web och annat.

Kameran kan du sätta till vad du vill. RAW filen har ingen profil alls ändå.

Internt jobbar Lightroom med en variant av ProfotoRGB.
 
Adobe RGB är en betydligt större färgrymd än sRGB. Idag finns det skärmar som klarar att visa detta.
Fast framförallt klarar många skrivare Adobe RGB.
Så har man fotat i sRGB så får man inte med många nyanser som skrivaren skulle kunna återge men som nu saknas i bilden och därför inte kommer med i utskriften.
 
Du missade att han fotade RAW.

Save for Web är rätt bra. Default gör den om till sRGB och strippar bort onödig exifdata så små bilder blir märkbart mindre än om allt det joxet är kvar. Bra om hemsidor och annat laddar fort.
 
Så vad skulle ni då föreslå? Att jag fotar i sRB eller Adobe?
Det är inte så att färgerna ändras på något vis när ma nsparar som sRB efteråt?
För de vore ju bra om man kan redigera med flera nyanser i Lightroom efter.
Ska fota en konsert på House of Blues här i Los Angeles på tisdag så vill ju ha de mest optimala inställningarna för de just då. När jag bara fotar allmänt vardags kanske de inte spelar någon roll direkt.
 
Fota i råformat så behöver du inte tänka på det vid fotograferingstillfället. Sen när du tar fram bilderna så räcker det väldigt långt med sRGB. Se bara till att du har ett konsekvent flöde så slipper du obehagliga överraskningar.

Börja med sRGB och känn efter. Ställ in LR på att exportera i sRGB, 16 bitars TIFF. Ställ in Photoshop (Color Settings) på att arbeta i sRGB. Redan nu har du sparat in många frågetecken.
 
Adobe RGB eller sRGB påverkar bara den preview du ser bak på kameran så det spelar ingen roll.

Mitt förslag var att man jobbar i ProfotoRGB tills man är klar med sin bild. När du exporterar se till att välja sRGB.
 
Det är ett krångel detta så du är inte dum.

Sobe rgb vet jag inte vet det är. sRGB väljer du genom "assign profile" i photoshop. Hur bilderna ser ut på mobilen har inget med hur bilderna ser ut att göra. Det är bara hur skärmen på din mobil presenterar bilden. Så som bilden ser ut är i ett program på en dator som hanterar den färgprofilen som är angiven och när du använder en kalibrerad skärm, är hur bilden ser ut.

Innan kalibrering så har du egentligen ingen aning om hur dina bilder ser ut. Sen kan du räkna med att på instagram spelar det ingen roll ändå, eftersom allas mobiler visar färger olika.

Jag använder "convert to profile".
När jag testat "assign" så ändras färgerna ganska ordentligt.
 
Jag använder "convert to profile".
När jag testat "assign" så ändras färgerna ganska ordentligt.

Ja, det är helt rätt. Om du använder convert to profile förändras färgerna så lite som möjligt. Assign profile kommer att ändra färgerna rätt mycket och ska bara användas när bilden inte innehåller en färgprofil eller när man vet att profilen är felaktigt.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.