Annons

Problem Eos40D med blixt Sigma500 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Yorgas

Medlem
Hej

Jag uppgraderade till en Eos40D nyligen. Sen tidigare har jag blixten Sigma 500 DG Super.

Enligt Sigmas hemsida ska det vara full kompatibilitet mellan de två:
http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/comp_dg_sup.htm

Men nu lyckas jag tex. inte ställa in synk vid 2:a ridån i kameran med Sigmablixten på. Menyalternativet i kameran är dimmat hela tiden oavsett vilken mode jag har på blixten. Med min gamla Eos350D har jag ganska bestämt för mig att det gick att göra synk vid 2:a.

Sen verkar ju inte High Speed sync fungera heller. Men det fick jag inte igång på min Eos350D heller. (Kanske skit bakom ratten).

Är det nån som vet om man borde få full kompatibilitet med 40D och 500 DG super. Eller borde man köpa nya Sigman: 530 DG super för att få igång allt?

Om jag minns rätt så är det Sigma 500 DG II super som är helt ETTL-II kompatibel. Tror kanske inte det har så stor betydelse ETTL eller ETTL-II för att synka på andra ridån ?!
//Janne

P.S Skall du utnyttja full ETTL-II automatik på din 40D krävs en Sigma 500 DG II super.
//Janne

Tack Pelle, jag har aldrig riktigt kommit överens med Sigmas instruktionsbok men nu hittade jag det jag sökte!

Verkar fått igång både 2:a ridån och High Speed sync.

Men det går bara att ställa in 2:a ridån på blixten, inte i menyn för extern blixt i kameran, fast det kanske inte är meningen? Det får man väl ta när man inte köper originalblixtar.

Stort tack för hjälpen både Pelle och Jan!

Nä, det gör man inte. Från och med 40D är alla blixtfunktioner, utom slutartidslåsning vid Av och hjälpljus för autofokus, flyttade från Custom functions till inställningsmenyn för blixtar. Sådant som där berör externa blixtar ligger i undermenyerna för blixtinställningar och custom functions i blixten. Dessa menyinställningar fungerar om man köper Canons 580 EX II eller 430 EX II.
Gör man inte det får man mycket riktigt "skylla sig själv", och istället ställa in detta på själva blixten, om det går att göra.

Ja sorry, det var så på min 350d och trådskaparen hade inte lyckats på den heller .Men jag var otydlig där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar