Annons

Problem D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Mannhem

Medlem
Problem med D70. Får på displayens ovansida "For". Vad är felet. Har sökt i manualen, men inget svar.

Det står i listan över felmeddelanden:

Screenshot 2023-05-21 113219.png

Sedan kan säkert felet uppstå på grund av felaktiga eller inkompatibla kort också, eventuellt även om det blir någon vajsing på sjävla kamerahuset.

Nu har jag nog aldrig fått det som felmeddelande på en Nikon, men For visas även i samband med att man gör "tvåknappsformatering".

Det står i listan över felmeddelanden:

Visa bilaga 169965

Sedan kan säkert felet uppstå på grund av felaktiga eller inkompatibla kort också, eventuellt även om det blir någon vajsing på sjävla kamerahuset.

Nu har jag nog aldrig fått det som felmeddelande på en Nikon, men For visas även i samband med att man gör "tvåknappsformatering".
Har nu formaterat dels i datorn och dels i kameran, men fortfarande blinkar det i displayen "For". Har ett sandisk ultra ll 4,0 GB, om detta kan ha någon betydelse?

Vad var max antal Mb en D70 kunde ta? Testa ett gammalt minneskort med mindre kapacitet.
Formattering i datorn kan ju ge fel filsystem (FAT).

Enligt manualen till D70 S så är max GB med Sandisk 1-2GB beroende på modell.
Nu fick jag kameran att fungera igen. Ev. har jag inte formaterat ”hela” minneskortet, utan avbrutit för snabbt. Formaterade om kortet i kameran på nytt och nu är allt som vanligt. Skall skaffa några mindre cf kort, för detta på 4 gb visar inte hur många bilder jag har att arbeta med. Tack för all tips.

Nu fick jag kameran att fungera igen. Ev. har jag inte formaterat ”hela” minneskortet, utan avbrutit för snabbt. Formaterade om kortet i kameran på nytt och nu är allt som vanligt. Skall skaffa några mindre cf kort, för detta på 4 gb visar inte hur många bilder jag har att arbeta med. Tack för all tips.

Om du använder tvåknappsmetoden (och inte går via menyn) så trycker du tills For börjar blinka, men sedan måste du trycka på båda knapparna igen för att bekräfta. Gör du något annat så formateras inte kortet.

Om du använder tvåknappsmetoden (och inte går via menyn) så trycker du tills For börjar blinka, men sedan måste du trycka på båda knapparna igen för att bekräfta. Gör du något annat så formateras inte kortet.
Man lär sig något nytt varje dag!😁 Tack för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar