Björn Bertilsson
Aktiv medlem
Jag har sparkat liv i min fars gamla kamera, en Canon FX från 60-talet. Nu är första rullen framkallad och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet - förutom att tre bilder bara exponerades till hälften (se exempel på bifogad bild, skannad med usel skanner). Detta hände på bild nummer 2, 18 och 19 på rullen.
Bild nr 2: bländare 8, slutartid 1000, objektiv 50 mm
Bild nr 18: bländare 11, slutartid 1000, objektiv 50 mm
Bild nr 19: bländare 4, slutartid 500, objektiv 135 mm
Det bör kunna uteslutas att det är något fel på objektiven eller monteringen av dessa. Bild nr 17 blev bra (inget objektivbyte mellen 17 och 18), likaså blev bild nr 20 bra (inte heller här något objektivbyte).
Felet uppkommer ju frekvent, även om det hände på två bilder i rad.
Det enda som jag kan misstänka är något problem vid korta slutartider. Två bilder på 500 med bländare 5,6 blev emellertid bra. Jag hade inte några fler kort med slutartid 1000. Vad tror expertisen om detta?
Tacksam för svar
Björn Bertilsson
Bild nr 2: bländare 8, slutartid 1000, objektiv 50 mm
Bild nr 18: bländare 11, slutartid 1000, objektiv 50 mm
Bild nr 19: bländare 4, slutartid 500, objektiv 135 mm
Det bör kunna uteslutas att det är något fel på objektiven eller monteringen av dessa. Bild nr 17 blev bra (inget objektivbyte mellen 17 och 18), likaså blev bild nr 20 bra (inte heller här något objektivbyte).
Felet uppkommer ju frekvent, även om det hände på två bilder i rad.
Det enda som jag kan misstänka är något problem vid korta slutartider. Två bilder på 500 med bländare 5,6 blev emellertid bra. Jag hade inte några fler kort med slutartid 1000. Vad tror expertisen om detta?
Tacksam för svar
Björn Bertilsson