Nej, det beror inte på formateringen av kortet.
Formateringen är en ganska enkel historia. Det innebär lågnivåformatering med FAT32, varpå ett antal mappar läggs på. Om man sedan stoppar kortet i en annan kamera så kommer den kameran att lägga på en egen mapp under /DCIM/ om det behövs, annars tar den bara vid där den andra slutade.
Men det är en bra rutin att alltid formatera kortet när man har tömt det på bilder, eftersom kamerans operativsystem är förenklat och den aldrig kontrollerar felaktiga minnesceller annat än när den formaterar. Så det är större risk att man så småningom råkar ut för någon korrupt fil eller att kortet inte går att läsa om man inte formaterar emellanåt.
Jag vet att det är ett elände varje gång man tvingas lära sig något nytt bara för att det gamla inte är uppdaterat till det som man har skaffat sig, och jag gillar inte heller tanken på att laga något som inte är sönder. Om du trivs med PaintShop och programmet gör det som det ska, så kanske du ändå ska fortsätta köra med det, men jag ser ändå fördelar med att använda DPP för omvandlingen av råfilerna. I arbetsflödet med råfiler brukar det ingå att man egentligen aldrig gör någon med själva filen, utan att programmet håller reda på vad man vill att det ska göra och lägger det i någon slags tabell, så att man alltid har sin råfil orörd och sedan spar i något bildformat. Råfilen är alltså inte en bild, eller rättare, inte ett bildformat för datorn.
Om det går trögare nu kan det bero dels på att råfilerna från den nya kameran är större och kräver mer jobb av processorn och mer minne, men också att den nya avkodaren inte är optimal. Just det senare lär DPP råda bot på, då DPP är gjort för Canons råfiler. Om det behövs mer minne så är det rätt billigt, men jag antar att din dator är ganska ny, så den ska nog ha minne så det räcker.
Antagligen kommer det så småningom någon uppgradering om det här problemet ses som stort bland dem som utvecklar programmen, men där kan det stöta på patrull om det bara gäller Corel, eftersom de är en relativt liten spelare just när det gäller bildbehandling.