Annons

Problem att koppla D90 till iMac via USB

Produkter
(logga in för att koppla)

krino

Medlem
Tjena!

Har fått problem att koppla min D90 till min iMac via USB. Det händer ingenting när jag kopplar in den till min Mac mer än att minneskortsindikatorn (den gröna lampan nere till höger bak på huset) blinkar snabbt. Får inte upp kameran såm en enhet i datorn, bridge hittar inte den osv.

Tog med kameran till jobbet för att kolla så att det inte är fel på sladden / kameran. När jag kopplar in den i min PC här dyker den upp i utforskaren som en enhet döpt D90 och jag kan se filerna som ligger på minneskortet.

Kör en iMac 24" C2D 3.06 4GB/750 SD GF8800 GS (dvs de iMacarna som släpptes för ett år sedan typ). Har ganska så nyligen uppdaterat till Snow Leopard. Har haft min D90 i ett halvår och inte haft problem med detta innan.

Kan det vara Snow Leopard som ställt till det? Någon som har en susning?
 
Så det du säger är att den dök upp som en enhet(som ett USB-minne eller hårddisk) i Finder under MacOS X 10.5 men inte under 10.6. Är det så vi ska uppfatta det?

Själv har jag en Canon och den har aldrig funkat så utan där får man ta in bilderna via något program, säg iPhoto, Lightroom eller t.ex. Bildinsamling.
 
Tjena!

Har fått problem att koppla min D90 till min iMac via USB. Det händer ingenting när jag kopplar in den till min Mac mer än att minneskortsindikatorn (den gröna lampan nere till höger bak på huset) blinkar snabbt. Får inte upp kameran såm en enhet i datorn, bridge hittar inte den osv.

Tog med kameran till jobbet för att kolla så att det inte är fel på sladden / kameran. När jag kopplar in den i min PC här dyker den upp i utforskaren som en enhet döpt D90 och jag kan se filerna som ligger på minneskortet.

Kör en iMac 24" C2D 3.06 4GB/750 SD GF8800 GS (dvs de iMacarna som släpptes för ett år sedan typ). Har ganska så nyligen uppdaterat till Snow Leopard. Har haft min D90 i ett halvår och inte haft problem med detta innan.

Kan det vara Snow Leopard som ställt till det? Någon som har en susning?

Det verkar osannolikt att det är Snow Leopard som ställer till det. Att diskvolymer ploppar upp på skrivbordet har alltid varit möjligt i Mac. Det är inte så att du ställt om USB på kameran? Det ska stå på "masslagring" om du vill se den som en volym på skrivbordet.
 
Senast ändrad:
Ja den dök upp som enhet på skrivbordet eller åtminstone i finder förr i tiden. Grejen är at tjag har haft extremt ont om tid till min fotohobby den senaste tiden så jag har inte hunnit plåta så mycket plus att det jag har fotat har jag låtit ligga på minneskort eftersom jag inte hunnit ta hand om det. Så det vete tusan när jag senast drog in bilder till datorn...

Jag ska testa att joxa lite med "usb = masslagring". Ska även försöka få tag på Nikons support så fort jag hinner, hör av mig med deras svar (de kanske säger nåt smart).
 
Som sagt var så syns inte kameran på skrivbordet när man ansluter direkt från kameran. Använder du en minneskortläsare kommer den att synas direkt. Annars måste man gå vägen via något bildinsamlingsprogram som tidigare nämnts...
 
Dum fråga men den måste ställas, jag antar att du startat om datorn? Sen jag installerade snow leopard så vägrar ibland skivverktyget att montera enheter efter att dessa har blivit urkopplade på fel sätt eller något liknande har hänt. Detta problem löser sig genom en omstart (inte viloläge).

Har inte 100% koll på D90 men vissa kameror har ett menyval där man kan välja funktion på USB-porten. Antingen som lagringsenhet eller något som kallas PTP, vill du att den ska komma upp som en enhet så ha den på lagringsenhet.

Till sist skulle jag rekommendera dig att köpa en minneskort läsare, detta kommer förenkla ditt liv massor.
 
Jag har precis samma problem på min iMac. Efter uppgradering till Snow Leopard hittar inte datorn varken min D90 eller Canon Ixus.

Tidigare startade Bildinsamling automatiskt när jag anslöt kamerorna via usb-kabel men nu händer ingenting. När jag startar Bldinsamling manuellt hittar den inga enheter.

Jag kan ta ur minneskortet och ladda in bilderna via en läsare, men problemet kvarstår ju ändå.

Jag misstänker att det är Snow Leopard som ställer till det, men är inte säker. Störigt är det i alla fall.
 
Har samma problem med följande enheter på min nya iMac med snow leopard 10.6.
Canon G10
Canon D350
Lacie USB disk.

Samtliga enheter funkar på min Powerbook med 10.5.

Vad jag kan se så har de kontakt med datorn. Om den här datorn / Mer info / USB
Men de kommer inte upp som disk.

I iphoto kan jag även se kamerorna, men inte ladda ner bilder.
Fungerar med minnesläsare.

Jag gissar på att det är Snow Leopard som spökar.
Då det fungerar på tidigare OS X system.
 
Nu tror jag inte att det är följande som är problemet, men för att utesluta det:

I Snow Leopard visas inte diskar på skrivbordet som standard. Gäller väl iofs bara hårddisken. I Finder välj Finder->Inställningar kryssa för de enheter som ni vill ska visas på skrivbordet. De enheter som inte visas på skrivbordet kan nås genom ett finderfönster, i den vänstra delen under enheter.

Som sagt är det troligen ett annat fel, men jag har själv aldrig haft problem med att ansluta kameran direkt till min Mac med Snow Leopard.
 
Ett annat fel kan vara inställningen i kameran, hur den ska agera när den ansluts till en dator. Men om det har fungerat innan och du inte har ändrat något i kameran så verkar det inte troligt. Men alla fel måste uteslutas tills du hittar rätt...
 
Har samma problem med följande enheter på min nya iMac med snow leopard 10.6.
Canon G10 ...
Vad jag kan se så har de kontakt med datorn. Om den här datorn / Mer info / USB
Men de kommer inte upp som disk.
I iphoto kan jag även se kamerorna, men inte ladda ner bilder.
Jag kör med OSX10.6.4. Min Canon S90 syns inte som disk i finder, men Iphoto hittar den och jag kan ladda ner bilder (både jpg och cr2) utan problem.
 
Välkända problem som Apple vägrar att fixa av någon anledning. Canon kameror t.ex. har överhuvudtaget inget stöd vad jag vet som mass storage device i OS X. Nikon kommer jag inte ihåg, men jag var tvungen att installera deras programvara för att få det att fungera. Så jag rekommenderar er att installera respektives kameras programvara för att få det att gå smidigt. Observera att om ni installerar både mjukvara för Canon och Nikon så försvinner auto-detect för Canon sen. Så var det i mitt fall i alla fall.
 
Jag har en kamera med SD-kort, och en iMac med inbyggd kortläsare (SD) som jag använder. Om jag skaffar t ex Nikon D700 som har CF-kort, måste jag då skaffa en minneskortläsare? Jag vill koppla in med kabel och föra över i Lightroom.

Hur gör förresten de flesta av proffsen, USB-kabel eller minneskortläsare? Jag har själv märkt att SD-kortet blivit lite slitet sedan jag började plocka in och ur det i kameran. Smidigaste är väl att alltid ha en USB-kabel ansluten till datorn som man sedan kopplar in i kameran varje gång man tömmer. När får vi WiFi-kameror?

Ursäkta om jag fick OT.
 
Jag har en kamera med SD-kort, och en iMac med inbyggd kortläsare (SD) som jag använder. Om jag skaffar t ex Nikon D700 som har CF-kort, måste jag då skaffa en minneskortläsare? Jag vill koppla in med kabel och föra över i Lightroom.

Hur gör förresten de flesta av proffsen, USB-kabel eller minneskortläsare? Jag har själv märkt att SD-kortet blivit lite slitet sedan jag började plocka in och ur det i kameran. Smidigaste är väl att alltid ha en USB-kabel ansluten till datorn som man sedan kopplar in i kameran varje gång man tömmer. När får vi WiFi-kameror?

Ursäkta om jag fick OT.

Hur de flesta gör kan jag inte svara på, men jag använder kabel direkt till kameran. Jag kör snow leopard och bägge mina minneskort ploppar snällt upp på skrivbordet när kameran ansluts. Jag körde ett tag med kortläsare men efter ett korthaveri i läsaren återgick jag till kabel. Min filosofi är att de sitter bäst där de sitter och att plocka in och ut borde öka risken för haveri.
 
Ger också möjlighet att använda kameran med sitt andra minneskort medans man tömmer det första.

/Karl

Fast vad som är smidigast beror ju på hur man jobbar, samt tycke och smak. Ska du bara lasta in bilderna och sedan ge dig ut igen för att låta någon annan ta hand om rawkonvertering/redigering så kan det vara smidigast att bara byta minneskort. Men plåta medan man tömmer, så lång tid tar det inte att tömma ett kort...

Om du själv gör allt både på fältet och vid datorn kan jag inte se att det skulle vara mycket smidigare att ta ut ett minneskort ur kameran, sätta det i minneskortläsaren, tömma det och sätta tillbaka det i kameran jämfört med att koppla in kameran med en USB-kabel som ligger på skrivbordet. Förutom att du måste lyfta upp din tunga D3/1D på skrivbordet... Möjligtvis att överföring går snabbare med kortläsare.

Nu har vi glidit ifrån trådstartarens fråga. Nyfiken på om det har löst sig.
 
Fast vad som är smidigast beror ju på hur man jobbar, samt tycke och smak. Ska du bara lasta in bilderna och sedan ge dig ut igen för att låta någon annan ta hand om rawkonvertering/redigering så kan det vara smidigast att bara byta minneskort. Men plåta medan man tömmer, så lång tid tar det inte att tömma ett kort...

Om du själv gör allt både på fältet och vid datorn kan jag inte se att det skulle vara mycket smidigare att ta ut ett minneskort ur kameran, sätta det i minneskortläsaren, tömma det och sätta tillbaka det i kameran jämfört med att koppla in kameran med en USB-kabel som ligger på skrivbordet. Förutom att du måste lyfta upp din tunga D3/1D på skrivbordet... Möjligtvis att överföring går snabbare med kortläsare.

Nu har vi glidit ifrån trådstartarens fråga. Nyfiken på om det har löst sig.

Mitt 8GB-kort tar 3-4 minuter att tömma. Jag gör allt själv, men när kortet är fullt så startar jag överföring av bilder till min netop och stopar tillbaka allt i min Kata-ryggsäck och låter det tanka där medans jag fotar vidare på mitt 2GB-kort.

Att andra jobbar på annat sätt är jag fullt medveten om och jag tänker inte tvinga någon att jobba på mitt sätt.

/Karl
 
För att återgå till topic så kan jag säga att jag hade exakt samma problem med min fd D90 och att jag även har samma problem med min nuvarande D700, fast då när jag kopplar in till min win7-dator. Kör jag in kameran till min bärbara med XP på funkar det dock klockrent. Har alltså haft det här problemet i nåt år eller två och har inte hittat nån som helst lösning på det (har ju googleat rätt rejält mycket på det också...). :\

O som en liten FYI så kopplar jag in kameran till datorn för att kunna styra den genom iPhonen, inte för att få ur bilder fårn minneskortet, det är ju det minneskortsläsaren är till för! :D
 
Om man väntar tills den gröna lysdioden på kameran blinkat klart innan man börjar importera så funkar det varje gång att hitta kameran...
Ju fullare kortet är, desto längre tid verkar det ta..

Samma på min tidigare D90 och nu på D700
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.