Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att fota i starkt solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Här om dagen var jag ute och seglade i underbart sommarväder. Perfekt väder för att fota tänkte jag, men med mina bristande kunskaper blev bilderna inte som jag hade tänkt mig. Om man tar ett enkelt exempel: Foto på en båt med vitt skrov och ljust överbygge gav ingen som helst detaljrikedom. Detaljer som rutramar, färglinjer på skrovet etc bara blev som en vit sörja. Vad beror detta på? För mycket solljus? För dåligt skärpedjup? Jag har för dålig kunskap inom fototeori för att klura ut detta! Vilka inställningar på kameran skall man använda sig av för att få bättre resultat?

Tyvärr har jag ingen möjlighet att lägga upp någon bild just nu, men hoppas att ni kan se problemet framför er i alla fall!

Som du redan misstänker så är det inte lätt att fotografera i starkt solljus, speciellt inte när det finns vita detaljer som reflekterar solljuset. Då är det lätt att dessa detaljer bränner ut eller som du säger en vit sörja.

Har du digitalkamera får du kolla historgrammet lite extra så du inte har staplar som klipper i de ljusa delarna (längst till höger). Har du funktionen som varnar för utbrända partier (inga detaljer) så ser du det i displayen att det blinkar svart/vitt i bilden. Ta då en ny bild men med snabbare slutartid eller använd kompensering så inga detaljer i bilden blinkar. Andra partier kan då bli lite mörka, men det kan man fixa i ett bildbehandlingsprogram.

Alternativt kan man använda spotmätning och mäta på de ljusaste detaljerna i bilden så dessa blir korrekt exponerade.

/Gunnar

Starkt solljus är svårt att bemästra, jag mäter med spot eller centrumvägt på dom detaljer som är viktigast och kompenserar vid behov, i ditt fall på en vit båt så hade jag provat att spotmäta på båtens solbelysta vita skrov och kompensera up ca: +1.7, det brukar räcka som säkerhetsmarginal.

/kent

Det allra enklaste som funkar på alla kameror (vet inte vad du har för något) och som inte kräver nån som helst kunskap är att bara ställa kameran på underexponering....-1/3 eller -2/3, så blir det bättre. Sen kan du få slutjustera exponeringen (levels) i Photoshop eller Gimp eller vad du har hemma på datorn.

När jag känner mig lat ställer jag ofta ner 1/3 när det är soligt ute, ofta råkar det vara ganska precis lagom för min kamera.

varför inte kolla histogrammet där står det exakt hur exponeringen är.
Från de rätta värdena (histogrammet) rättar du till din exponering vid behov.
Bracketing funktion etc använde jag senast när jag körde med dia film typ 4 år sen. Med en digitalkamera finns det ingen anledning att använda det eftersom du får fram exakta exponeringen på histogrammet.

Sebastianr skrev:
Det allra enklaste som funkar på alla kameror (vet inte vad du har för något) och som inte kräver nån som helst kunskap är att bara ställa kameran på underexponering....-1/3 eller -2/3, så blir det bättre. Sen kan du få slutjustera exponeringen (levels) i Photoshop eller Gimp eller vad du har hemma på datorn.

När jag känner mig lat ställer jag ofta ner 1/3 när det är soligt ute, ofta råkar det vara ganska precis lagom för min kamera.

Det där brukar funka bra. Här längst ute vid kusten har vi otroligt starkt och "blekt" ljus dagtid och lite underexponering är nästan regel. Att plåta vid eller på havet i stark sol är dock inte möjligt att sätta fasta regler för. Reflektionerna från vågrörelserna ser ut att vara rätt måttliga, men dom är å många och ger kameran ibland rätt märkliga problem med att mäta. Upplevt små variationer i ljuset är är ofta flera stopp i skillnad, så en viss snabbhet rekommenderas. Man får testa sig fram till en metod man tycker fungerar helt enkelt.

Tack för tipsen! Nu gäller det att ge sig ut på fältet och praktisera allt också.
Jag har en D40X för er som har undrat.

Kan man i allmänhet avgöra vilken typ av ljusmätningsmetod som fungerar bäst till olika typer av motiv?

johan_086 skrev:
Tack för tipsen! Nu gäller det att ge sig ut på fältet och praktisera allt också.
Jag har en D40X för er som har undrat.

Kan man i allmänhet avgöra vilken typ av ljusmätningsmetod som fungerar bäst till olika typer av motiv?

Är det stora kontrastskillnader i motivet, tex starkt solsken och skugga så fungerar inte den vanliga mätmetoden som kameratillverkaren tagit fram i datorer, jag kom inte ihåg vad den heter på Canonspråk, på Nikon heter den Matrix och fungerar lika dåligt trots fler mätpnkter.

Då får man ta till dom äkta mätmetoderna som Centrumvägt eller ren Spotmätning om kameran erbjuder det, och mäta manuellt på den del av motivet som är viktigast och kompensera för att få så mycket täckning som möjligt i låg och högdagrar, det kontrollerar man enklast med att läsa utav histogramet efter en testbild, en annan fördel är att fota i Raw-format då man kan justera exponeringen upp till 2 steg efteråt vid editeringen.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar