Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att ansluta negativskannern Canon FS4000US

Produkter
(logga in för att koppla)

vieekk

Ny medlem
Min första tråd här på forumet!

I alla fall: jag har en negativskanner, en Canon FS4000US, som jag nyss köpt. Denna försöker jag ansluta till min relativt nya laptop som kör Windows 7 64 bitar. Problemet är att skannern visar sig som en okänd enhet trots alla försök med att installera olika drivrutiner från Canons webbsida. Jag har även försökt att installera drivrutinerna från skivorna jag fick med, men ingen lycka där heller. Jag får bara upp information att den okända enheten redan har de senaste drivrutinerna.

Är det så att skannern inte fungerar under Win7 x64? Jag har en äldre laptop med XP - kommer den att fungera bättre? Vad är det exakt för programvara som behövs? FilmGet innehåller drivrutinerna, men finns det även ett överföringsprogram där eller?

Tack på förhand. /Viktor

Det är nog som du misstänker. Det var defiitivt ovanligt med 64 bitars program när din skanner introducerades och jag tror inte att Canon besvärar sej med att göra en sådan drivrutin. Prova att installera skannerns programvara på din laptop med XP. Sedan kan du ju flytta över filerna till din nya dator.

Annars kan du pröva att ladda ner Vuescan och testa. Den ska fungera med din skanner och har av flera ansetts vara en av de bättre skannerprogrammen (tilsammans med Silverfast.... som jag använder)

Här kommer en länk till Vuescan http://www.hamrick.com/

Pröva, det är gratis med en demoversion

/Niklas

Det är nog som du misstänker. Det var defiitivt ovanligt med 64 bitars program när din skanner introducerades och jag tror inte att Canon besvärar sej med att göra en sådan drivrutin. Prova att installera skannerns programvara på din laptop med XP. Sedan kan du ju flytta över filerna till din nya dator.
Annars kan du pröva att ladda ner Vuescan och testa. Den ska fungera med din skanner och har av flera ansetts vara en av de bättre skannerprogrammen (tilsammans med Silverfast.... som jag använder)

Här kommer en länk till Vuescan http://www.hamrick.com/

Pröva, det är gratis med en demoversion

/Niklas
Tack för era svar! Jag prövade alternativet med Vue för att slippa byta dator och se där: den installerade korrekta drivisar åt mig. Problemet löst, tror jag - tack än en gång!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto