Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att öppna bilder i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

kn0ld

Avslutat medlemskap
Hej alla,

Har ett ganska akut problem då jag ska leverera bilder senast imorgon efter ett jobb.
Jag är inte speciellt aktiv här men tänkte kanske någon vänlig själ kan bidra med något tips.

Problemet jag stöter på är att jag har fört över bilderna från minneskort-läsaren till min pc. När jag sedan ska öppna RAW-filerna (Canons RAW-filer) i Lightroom i vanlig ordning så ser man bilderna lite "skuggade" först och sedan säger LS att mappen är tom och att inga bilder går att hitta. (Dom ligger i respektive mapp)

Har använt mig av en 1100D, det har alltid fungerat men nu är även dom borta. Har också använt en 650D vilket är första gången nu och dom går inte heller att hitta.

Behöver jag konvertera filerna på något sätt eller har någon något tips?

Mycket tacksam för svar/tips. (Ber om ursäkt om jag hamnat i fel del av forumet.)
 
Har du råkat flytta filerna i utforskaren? Visas ett frågetecken på mapparna i Lightroom?

Det som kan hända är att Lightroom tittar på fel ställe. Om så är fallet så kan du högerklicka på din Lightroom mapp och välja "sök efter saknade mappar". Bläddra fram till där du nu har bilderna istället så länkas alla dina bilder om med korrekt sökväg.
 
Jag har fått det att fungera med bilderna från 1100D'n men inte för dom bilderna från 650D'n. Har installerat ny codec för 650D'n men går likväl inte.

Jag använder Lightroom 4.2.

Nej, det visas inget frågetecken. Mappen där bilderna ligger finns där, men lite "skuggad/mörk". Klickar jag på mappen en gång när jag befinner mig vid "Library" så finns bilderna där för en liten stund men när jag sedan ska importera dom för att arbeta med dom så säger LR att mappen är tom.

Får prova ladda ner DNG konverter och testa.
 
Det löste sig.

Stort tack till alla som engagerade sig. Ha en fortsatt trevlig kväll.

Admin kan stänga/kasta tråd.

/ Mårten
 
Med risk för att idiotförklara mig själv.

Vet dock inte varför LR ansåg att det var dubbletter. I vilket fall, när man ska importera bilderna så sa ju LR att mappen var tom fast bilderna låg där.

Det finns tydligen en inställning att göra. Det är förvalt att "inte importera bilder om det det anses vara dubbletter"- något i det stuket. Jag provade att bocka ur den rutan och då fungerade det.

Men som sagt, varför LR ansåg att det var dubbletter vet jag inte. Bilderna finns bara i en mapp på datorn och det är inga dubbletter i den mappen.

Någon som varit med om samma? Eller har jag just idiotförklarat mig själv?
 
Hej alla,

Har ett ganska akut problem då jag ska leverera bilder senast imorgon efter ett jobb.
Jag är inte speciellt aktiv här men tänkte kanske någon vänlig själ kan bidra med något tips.

Problemet jag stöter på är att jag har fört över bilderna från minneskort-läsaren till min pc. När jag sedan ska öppna RAW-filerna (Canons RAW-filer) i Lightroom i vanlig ordning så ser man bilderna lite "skuggade" först och sedan säger LS att mappen är tom och att inga bilder går att hitta. (Dom ligger i respektive mapp)

Har använt mig av en 1100D, det har alltid fungerat men nu är även dom borta. Har också använt en 650D vilket är första gången nu och dom går inte heller att hitta.

Behöver jag konvertera filerna på något sätt eller har någon något tips?

Mycket tacksam för svar/tips. (Ber om ursäkt om jag hamnat i fel del av forumet.)

Hejsan. Du har kanske fått svar som löste ditt problem. Det är inte nödvändigt att konvertera raw till DNG för att öppna dom i Lightroom. DNG komprimerar bara filen för att spara plats på disken och Lightroom har DNG konverter ialla fall LR 5. Men jag rekomenderar denna youtube film:
"How To Get Started With Lightroom 5 - 10 Things Beginners Want to know how to do"
http://www.youtube.com/watch?v=nF2RMd3L83w
Om inte länken fungerar kopiera texten innanför " " till youtubes sökfönster och du borde hitta den.
På youtube kan du få svar på dom flesta frågor du har.
Ha det bäst.
 
Med risk för att idiotförklara mig själv.

Vet dock inte varför LR ansåg att det var dubbletter. I vilket fall, när man ska importera bilderna så sa ju LR att mappen var tom fast bilderna låg där.

Det finns tydligen en inställning att göra. Det är förvalt att "inte importera bilder om det det anses vara dubbletter"- något i det stuket. Jag provade att bocka ur den rutan och då fungerade det.

Men som sagt, varför LR ansåg att det var dubbletter vet jag inte. Bilderna finns bara i en mapp på datorn och det är inga dubbletter i den mappen.

Någon som varit med om samma? Eller har jag just idiotförklarat mig själv?

Jodå, det har hänt ;)

Jag har alltid rutan ikryssad för att undvika dubletter, men det LR baserar det på är om man redan importerat dem en gång, inte om samma fil finns två gånger. Så om du läst in bilderna och sedan flyttat dem till en annan katalog utan att använda Lightroom för det så tror LR att du importerat just de bilderna, men hittar dem inte i katalogen dit du ursprungligen placerade dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.