Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem: AF-lampa Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

krisen

Aktiv medlem
Hej!

Vill höra efter om det finns lfera kameror som beter sig som min.

Situationen:

Helt mörkt rum. Inbyggda blixten. AF-lampa PÅ. I mitt fall kör jag bländare 8, slutare 1/60, objektiv 18-70 @ 70mm.
Fokusera flera gånger i snabb följd på olika objekt i rummet (så fokusen får jobba lite). Efter några fokuseringar med AF-lampan så slutar den helt plöstligt att lysa. Den kan blinka till, men lyser inte upp tillräckligt för att fokus ska hittas.

Nån mer som upplever detta? Vad kan det bero på? Nått fel på kameran?

MVH Christian

Verkar nästan vara så att lampan får ström från en kondensator som töms efter en liten stund... likt en blixt. Men poängen med det förstår jag ärligt talat inte, men det skulle kunna vara en förklaring isåfall.

Sidan 73, längst ner:

“Kontinuerlig användning av AF-belysningen

När AF-belysningen har använts för flera bilder i följd kan det hända att den stängs av en kort stund i syfte att skydda lampan. Den inbyggda belysningen kan användas igen efter en kort paus. Lägg märke till att belysningen kan bli varm vid kontinuerlig användning."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar