Annons

Pro utrustning, hur skall jag lägga upp ett system?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattfotograf

Avslutat medlemskap
Jag tänkte om det går att få några bra råd här angående utrustning.
Jag är bara intresserad av kommentarer från de som vet vad de pratar om.
Hjälp mig att planera ett vettigt system som är professionellt, genomtänkt
och väl fungerande arbetsflöde från plåtande till färdig bild.
Hur ser era system ut? Jag är tacksam för åsikter tankar från dem som vet
hur det skall/bör se ut.



Jag planerar att investera ny utr. och vill ha det så proffsigt genomtänkt som möjligt.

Mina tankar är följande är det helt fel tänkt tro:


1. Ny dator ej ansluten till internet endast för att retuschera bilder med.
Vill ej ha virus eller annat skit på den endast de nödvändiga programmen
som Capture One 4, Photoshop, Lightroom typ dessa.

2. Tankarna sen är om det skall vara ytterligare en dator med typ Fotostation
eller liknande för att hålla stenkoll på alla bilder med backup osv. Åsikter
om detta?

3. Laptop med med en liten smidig hd för att ha med ute på uppdrag. Skall kunna
fota till den direkt och spara en backup direkt på den medhavda externa hd:n.

4. Ytterligare en dator för att vara kopplad till internet med endast hemma i
studion/arbetsrummet.

5. Skrivaren antingen en Epson 3800 eller 4880 jag tror att det är den sista
modellen jag måste ha för att arbeta professionellt fullt ut?
Ytterligare en skrivare för att skriva ut omslag/dvd och liknande eller använda
Lightscribe (Lightscribe tar nog för lång tid typ)
 
Jag kör följande:

En MacPro för retusch. Här finns alla programmen jag behöver, och jag håller den ren från allt annat. 2 kalibrerade skärmar - en referensskärm och en "vanlig skärm". En liten enkel combo-Brother-skrivare med scanner för att printa fakturor/scanna saker. Har gett bort min Epson 2100 då jag inte orkade hålla på att mecka längre. Printar på Crimson/ProCenter istället, men kan inte ens minnas när jag levererade ett jobb på papper senast... Kontaktkartor och skissbilder funkar utmärkt på vilken "skräpsskrivare" som helst nuförtiden.

Att inte ha internet på denna dator är fullständigt otänkbart för mig då leveranserna sker härifrån till antingen:

1. Filserver (egenihoppsatt hederlig gammal win2k) som står i en liten serverhall och som jag proppat med hårddiskar. På burken kör jag ftp- och webbserver. Hit surfar mina kunder och tankar hem sina saker.

2. Webserver på ett webbhotell. Ett litet webbkonto för portfoliobilder i princip. Här finns ingenting annat.

Min www-adress går till webservern, men övriga adresser (istället för www.) styr jag till filservern och kastar in dem på rätt ställe beroende på subdomän.

Macbook Pro. Denna dator är med mig överallt, och får slita som ett djur med allt ifrån att vara café-retuschdator, studio-dator när man plåtar rakt in i datorn, mail (kör såndär 3G-klump som funkar svinbra), fakturor, offerter, företagsgrejjer, ja allt. Jag kör ett .mac-konto för att hålla alla dokument/kalendergrejjer synkade hem. Denna dator bara går, går och går. Snabb, pålitlig och allt funkar jämt. Och det är tur det, för skulle den kinka skulle jag inte överleva. Tilläggas bör att jag är både pc- och mac-människa, och båda har sina fördelar på olika områden. För detta ändamål är MBPn överlägsen. Ett måste enligt mig.

Hemma finns en familje-iMac, samt ett par PCar för spel. Dessa lever helt utanför min fotograf-värld.
 
Fullständigt onödigt med flera stationära datorer. Köp en Mac! Då slipper du garanterat virus. Jag har iofs aldrig fått virus på Windows XP/2000.

Backup är hursomhelst a och o. Med Mac OS X får man med ett väldigt smidigt backupprogram, bara att stoppa in en extern hårddisk så tar den automagiskt backup. Annars är det smidigt med en nätverkshårddisk man hela tiden tar backup mot.

Sedan bör man helt klart göra off-site backuper då och då, typ bränna ner filerna på DVD och låsa in i bankfack eller dylikt.

Dock så håller inte DVD-skivor för evigt. Men gör man kontinuerlig backup först till en extra hårddisk, och sedan titt som tätt lagrar dem på annat ställe (för att undvika att förlora bilderna vid t.ex. brand eller inbrott) skall det mycket till innan bilderna försvinner!
 
Låter bakvänt att du ska ha backup och dylikt på den dator som är utsatt för risk att få virus etc?

Skulle själv ha valt att ha en server för backup i hemmet. En laptop för snabbredigering etc i studio eller ute på fält. Med en dockningstation på kontoret/studion. Om inte laptopen duger hemma, skulle jag ha en till PC hemma annars en till docka.

En gång i månaden skulle jag ta backup på hårddiskarna i servern och ha dem på en annan fysisk plats. Tex hemma hos morsan eller så. Att ha dem i bankfack tycker jag är lite overkill, om man inte har ett företag då som har råd med onödiga utgifter ;). Huvudsaken, enligt mig själv är att de inte är på samma plats som man har servern, utifall det blir en brand eller inbrott etc.

Servern ser jag till att ha hemma, eftersom jag uppskattar att det är betydligt mindre risk att bli utsatt för inbrott etc hemma. Jordkällare är super för hemmagjorda serverrum. De kan "lekmanna" brandsäkras och är svala och bra för utrustningen (om de går att hålla rent dvs, själv har jag betong i golv och tak).
 
Köp en mac pro, en macbook pro och deras nya router med inbyggd hårddisk så att den hela tiden trådlöst säkerhetskopierar (time machine) till routern.
 
Jag kör mac pro och macbook pro med aperture för hantering och ps för redigering. Backup till apertures vault samt backupdiskar (har dubbla vault på olika diskar varav en på annan plats).

Har förstås båda burkarna anslutna till internet, inga problem med att ha det så med mac. Använder wft2 till kameran om jag vill få in bilderna direkt i datorn.
 
Med bra antivirusprogram som Kaspersky eller NOD32 så behöver du inte oroa dig för virus.

/kent
 
Akerstrom skrev:
Skönt att höra att det där med virusproblem äntligen är löst!

Jo om man bara använder insidan av huvudet så funkar det alldeles utmärkt.

Har en vanlig XP med mina fotorelaterade programvaror installerade. Samma dator sköter min fakturering och kommunikation via internet. Sitter bakom en brandvägg och körde i början två till tre virusprogram paralellt och provade ett antal mjukvarubrandväggar för att se vad som slank igenom min hårdvarubrandvägg via mitt bergränsade surfande. Då inget av dessa program någonsin har larmat för allvarliga problem som virus eller något annat skit (jodå jag kör även en gång i månaden två tre andra program som lavasoft etc) så har jag insett att problemet är obefintligt. Numera är det enbart ett enda antivirusprogram som är installerat men jag fortsätter att köra Adaware då och då (fortfarande utan något allvarligt larm, mest cookies)

Jag håller mig alltså enbart till seriösa webplatser på denna dator och barnen får absolut inte leka på internet eller installera sina egna programvaror heller. De har egna datorer till detta. När jag skall gå in på mer suspekta websidor använder jag en annan dator......

Kan även meddela att min gamla dator fortfarande efter två år är lika snabb (idag långsam om man jämför med de senaste datorerna) som när den var nyinstallerad. Håller man bara den ren från en massa skitprogram och annat så händer det inte mycket. Barnens datorer får jag däremot installera om då och då....om jag vill upprätthålla hastigheten vill säga
 
Senast ändrad:
Personligen tål jag inte antivirusprogram. Faktum är att man kan hålla sig relativ säker genom att använda sunt förnuft och korrekta användarprivilegier. Det har alltid funkat. Att sedan göra en scanning någon gång då och då är aldrig fel. Men då använder jag hellre en webbaserad scanner till exempel trendmicro eller kaspersky.

Den enda anledningen till att virus etc har så stor spridning är på grund av användarnas inkompetens. Så enkelt är det och så kommer det tyvärr fortsätta att vara, på grund av att de flesta användare inte har tid eller intresse av några djupare datorkunskaper.
 
Köp en bra router/brandvägg samt kör NOD32 som nämdes ovan.

Koppla in ett NAS i nätverket (exempel: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=253565).

Installera valfritt backupprogram som schemalägger backup av bilder m.m.

Känns endå som datorn behöver WAN anslutning till viss del då du ibland vill ha updates, snabbinfo m.m om du sitter och retuscherar?

Skulle själv vilja ha en Windows home server som gör backup från alla datorer som lägger upp bilder lokalt på datorn. Fungerar som en "central" till alla datorer man har hemma i nätverket.
 
Både Mac och Vista har liknande backuplösningar nu. Mac har iTIMESHIFT eller liknande och Vista har från home Ultimate och uppåt en integrerad liknande lösning. Borde inte behövas en tredjeparts backuplösning.

Tycker dock att något shadowsystem är bra. Så kan man rensa laptop/desktoparna en gång i månaden eller så.

NASarna är väldans dyra om man inte har en stor budget. Men de är bra. Å andra sidan kan man lätt sätta upp en 500:- skräpdator till filserver som funkar alldeles utmärkt för det lilla/privata kontoret.
 
Tips ang billiga NAS saker:
Så har jag gjort:

http://www.roine.nu/datornat.pdf


Zewrak skrev:
Både Mac och Vista har liknande backuplösningar nu. Mac har iTIMESHIFT eller liknande och Vista har från home Ultimate och uppåt en integrerad liknande lösning. Borde inte behövas en tredjeparts backuplösning.

Tycker dock att något shadowsystem är bra. Så kan man rensa laptop/desktoparna en gång i månaden eller så.

NASarna är väldans dyra om man inte har en stor budget. Men de är bra. Å andra sidan kan man lätt sätta upp en 500:- skräpdator till filserver som funkar alldeles utmärkt för det lilla/privata kontoret.
 
Zewrak skrev:
Både Mac och Vista har liknande backuplösningar nu. Mac har iTIMESHIFT eller liknande och Vista har från home Ultimate och uppåt en integrerad liknande lösning. Borde inte behövas en tredjeparts backuplösning.

Tycker dock att något shadowsystem är bra. Så kan man rensa laptop/desktoparna en gång i månaden eller så.

NASarna är väldans dyra om man inte har en stor budget. Men de är bra. Å andra sidan kan man lätt sätta upp en 500:- skräpdator till filserver som funkar alldeles utmärkt för det lilla/privata kontoret.

NASar är lite dyra men verkar ju endå som det ska vara ett system som kostar lite :) Visst en lite crapig burk med fräscha diskar fungerar ju också men då ska den stå och surra någonstans...
 
Senast ändrad:
johnnynu skrev:
NASar är lite dyra men verkar ju endå som det ska vara ett dyrt system :) Visst en lite crapig burk med fräscha diskar fungerar ju också men då ska den stå och surra någonstans...

Jo. Jag har en gammal burk, troligen på 1ghz ståendes i källaren. Funkar ypperligt. Det enda som kostat något på den är diskarna. Burken tog jag över efter morsan när hon köpte en ny. Stoppat i cirka 1tb disk i den och det är alldeles nog.

Den agerar firewall, NAT, backup-, mail-, ftp- och databasserver.
 
Zewrak skrev:
Jo. Jag har en gammal burk, troligen på 1ghz ståendes i källaren. Funkar ypperligt. Det enda som kostat något på den är diskarna. Burken tog jag över efter morsan när hon köpte en ny. Stoppat i cirka 1tb disk i den och det är alldeles nog.

Den agerar firewall, NAT, backup-, mail-, ftp- och databasserver.

Kort fråga, har du backup och ftp på samma maskin? ftp är inte särskilt säkert vilket gör resten av maskinen osäker också. (men du kanske bara kör systemet på maskinen och lägger backuperna någon annanstans)
 
Akerstrom skrev:
Kort fråga, har du backup och ftp på samma maskin? ftp är inte särskilt säkert vilket gör resten av maskinen osäker också. (men du kanske bara kör systemet på maskinen och lägger backuperna någon annanstans)

Med risk för att kanske bli lite för nördiga.

Jag har alla mina services i varsit jail. FTPn använder jag mest för att dumpa saker på burken när jag är bortrest etc. Vid kopiering till själva huvudburken använder jag alltid scp. Så den enda servicen jag kan komma åt själva servern på är genom SSH.

Jag har flera backuper på den maskinen. Jag har en shadow av min och frugans systemdisk (så jag kan rensa och ominstallera hela våra system på någon minut, istället för en ominstallation). Jag har backup på alla våra bilder/filmer och andra dokument (brev etc). Det sköts automatiskt varje dag från desktopparna till servern.

Sen har jag en SVN server för alla konfigurationer av servern. Alla användarkonfigurationer och system konfigurationer. Så utifall serverns systemdisk skulle krascha, behöver jag bara kasta i en ny disk och importera alla konfigurationer.

Databaser och mail tar jag backup på en separat disk varje natt, dock på samma maskin.

En gång i månaden (borde jag, men misslyckas för ofta ;)) tar jag backuper på SVN servern, databaserna, våra datafiler och mailen.

Skippar dock månadsbackup på musik/filmer och data jag anser mig kunna leva utan eller kunna rekonstruera utan allt för mycket arbete.

Den disken förvaras utanför huset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.