Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Privatimport lite mer organiserat...

Produkter
(logga in för att koppla)

Elvez

Aktiv medlem
Jag har läst i ett antal trådar om entusiaster som funderar på att importera kameror och prylar från USA och andra delar av världen. Från t ex USA rekommenderas i många fall samma leverantör med goda resultat.

En liten intressant tanke som planterats hos mig är om man skulle kunna organisera detta på ett attraktivt sätt och försöka vinna lite fördelar med delade transportkostnader, kanske rent av kunna vinna lite prisfördelar om man är många som skall ha flera prylar och/eller samma sak. Kanske man rent av skulle kunna förhandla fram en bra överenskommelse med någon lämplig firma i USA.

Hur skulle det då kunna gå till?

Först funderade jag på om man skulle kunna köra det i bolagsform med förskottsbetalning och sedan göra större bulkköp. Givetvis kan detta göras, men det kan bli lite problem med tull och andra mindre trevliga myndigheter.

Därefter kom en tanke om man skulle kunna bilda en sorts importpooler. De som vill köpa något går samman och när man t ex nått 10 beställningar så gör dessa 10 gemensam sak och beställer i klump. Det skulle kunna kombineras med lämplig geografisk position så man kan träffas och göra upp med pengar och annat i förväg.

Vad tror ni här på fotosidan? Skulle man kunna ro i hamn en sorts kollektiv gynnsam importverksamhet? Bolla gärna lite idéer kring hur en non-profit verksamhet kanske rent av kan pressa lite svenska marknadspriser....

Jag ska ner till miami över jul (åker den 20'de december och kommer hem igen runt den 6'e januari).

Farsan och jag importerar mycket ifrån USA; bilar, vattenskotrar, fyrhjulingar, e.t.c...

Om intresse finnes så skulle jag kanske kunna arrangera så att lite prylar får åka snålskjuts i en av våra containrar.

Alltså allt som pressar priserna är väl bra men det här låter lite besvärligt tycker jag. Vad är det som skulle göra detta så mycket billigare?

...tänk lite mer...

Till att börja med fraktkostnader. I förlängningen kanske mängdrabatter om man är flera som skall köpa kamerahus eller annat som kostar lite mer. Ytterligare lite förlängning kanske det rent av skulle kunna räcka med att ange t ex Fotosidan för att få en viss rabatt hos en speciell handlare på andra sidan Atlanten...

...det kanske låter krångligt, men å andra sidan varför skall 1000 pers sitta var och en och betala lika många frakter och orabatterat för samma prylar?

..det kanske t o m är en och annan som drar sig för att importera själv och då kan man kanske testa genom att gå samman för lite mindre ordrar som tillsammans blir stora.

Eller är jag alldeles för naiv för att detta skall kunna organiseras?

Jag tycker din idé är bra och den går säkert att utvecklas på något sätt. Problemet är väl bara att få ihop tillräckligt många beställningar vid en tidpunkt som ska till ungefär samma geografiska plats.

/Joakim

ANNONS