ANNONS
Annons

Prisvariationer på Nikon-prylar

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej.

Någon som vet varför Nikons prylar kostar så olika beroende på vilken affär som säljer? Tar Nikon olika betalt? Några exempel:

28mm/2,8D kostar på tex Scandinavian Photo 1995:- medan det hos tex Cyberphoto kostar 3370:-.

Databakstycket mf-26 kostar hos Scandinavian Photo 1295:- medan det hos Cyberphoto kostar 4375:-.

Samma skillnader finns även för en del andra prylar. Det verkar i övrigt som om de två butikerna ligger ganska lika i pris, kanske något billigare hos Cyberphoto. Minns inte hur konkurrensrätten fungerar men får, om det är så, Nikon ta olika betalt från sina köpare?
 
Priser går upp och ner. Det verkar som om Cyberphoto inte har uppdaterat sin prislista på objektiv. De flesta säljer 28/2.8D kring 2000:- så deras pris är uppenbarligen helt fel.
 
Roland skrev:
"Det kan vara så att marknadsekonomin fungerar."

Nej, det låter inte sannolikt.


Olle skrev:
"Priser går upp och ner. Det verkar som om Cyberphoto inte har uppdaterat sin prislista på objektiv. De flesta säljer 28/2.8D kring 2000:- så deras pris är uppenbarligen helt fel."

Jag har skrivit till Cyberphoto och frågat. Återkommer när de svarat.
 
Cyberphoto låg ca 1000:- över i pris på Nikon SB 800 jämfört med Scandinavian, men ett mejl till dom ändrade på på det.

Så mejla dom och fråga varför priset skiljer. Det lönar sig
 
Har nu pratat med Cyberphoto om skillnaderna. Tydligen handlar det inte om uppdaterade prislistor och priset för 28 mm-objektivet ligger fast.

Kanske har Nikon två typer av återförsäljare med olika villkor, någon slags prisdiskriminering alltså. Vilket i sig kanske inte är fel.

Å andra sidan kan det vara så att ex. mf-26 i inköpspris kostar 500:- och att cyberphoto har ett påslag på 4000:- medan Scandinavian Photo har ett påslag på 1000:-.

Hur som helst, bara bra om Scandinavian har låga priser.
 
fortsättning...

En annan tänkbar anledning till skillnaderna kan ju också vara att tillbehören till f90x inte säljer så värst bra. Scandinavian dumpar eftersom de har ett lager med prylar medan resten av återförsäljarna inte har ett lager och därför inte har något behov av att dumpa priserna. Detta förklarar dock inte skillnaden på 28 mm-objektivet.

Roland: Det är nog en smaksak huruvida man vill kalla marknadsekonomin för fungerande eller ej.
 
Hej!

Prissättningen fungerar på följande sätt (åtminstone hos Canon, men jag utgår ifrån att andra gör samma sak).
Prylarna har alla sina fasta listpriser. Dom är inte reala priser Du betalar i butiken, dom fungerar bara som kalkylbas.
Beroende på hur stora kvatiteter en kund köper in får han rabatt på listpriset. Den här rabatten kan varierar från kanske 15% upp till kanske 50%.
Kunden är inte bunden att sälja till listpriset, han kan sätta sin vinstmarginal efter marknadens behov.
Är jag då en fotohandlare som bara säljer ett kamerahus per år kan jag aldrig konkurerar med dom stora, som får bästa rabatt och bara slå på 30% i vinstmarginal. Dom kan till och med sälja billigare än jag köper in.

orättvist :-(
 
Hej Volker!

Japp, klart orättvist. Jag hade gärna stött en mindre butik med bra service och kunnande men det är inte ekonomiskt försvarbart att göra det med sådana prisskillnader. Får bli att stödja en större butik med ovanstående egenskaper istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.