Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärt 17-20 mm objektiv för MFT?

Produkter
(logga in för att koppla)

ljn3

Aktiv medlem
Har idag i kameraväskan EPL-5, 12-50 kitobjektiv + 45/1.8. Är sugen på att köpa ett nytt skarpt objektiv i primeklass eller "nära på" och tänker köpa begagnat om möjligt. Har tittat på följande alt:

Sigma 19/2.8
Olympus 17/1.8 alt. 2.8
Panasonic 20/1.7
eller
Panasonic 12-35/2.8 (dyrt, kanske överprissatt ? )

Vilka objektiv ger klart bättre resultat än kitobjektivet 12-50:an? Eller ska man prova att använda sina g:a FT objektiv? Har tre primeobjektiv, 12-60, 50/2.0 OCH 11-22.

Tänk om man visste om kommande nya OM-D i höst supportar g:a FT med avseende på fokussystem?

/Lennart

Har ett Pana 20 1.7 till min Epl3, det är väldigt skarpt, enligt olika tester ser det ut som det är skarpast i "klassen" Nackdelen är att AF är ganska långsam, fokus sitter alltid men det känns lite segt. Begagnat kan du få det för ca 2000. Idag hade jag nog köpt Oly 17 1.8, inte för att det är skarpare utan för att AF är mkt snabbare, det är också snyggare o smidigare på kameran.

Lär fungera alldeles utmärkt på NEX, men jag har inte sett något om dess prestanda på m4/3.

Olympus 17/1.8 alt. 2.8
Olympus 17/2.8 duger för snapshots men det är inget toppenobjektiv. Jag köpte mitt begagnat för cirka en tusenlapp under nypris. Jag skulle inte köpa det nytt.

Olympus 17/1.8 har jag ingen egen erfarenhet av, men det får rätt bra recensioner på nätet.

Det verkar råda delade meningar om det objektivet. Det ligger ändå högt på min lista av eventuella nyinköp.

Panasonic 12-35/2.8 (dyrt, kanske överprissatt ? )
Det kostar mycket pengar men är definitivt inte dyrt med tanke på vad man får.

Vilka objektiv ger klart bättre resultat än kitobjektivet 12-50:an? Eller ska man prova att använda sina g:a FT objektiv? Har tre primeobjektiv, 12-60, 50/2.0 OCH 11-22.
12-50/3.5-6.3 är bättre än sitt rykte. Ordet "kitobjektiv" får en del att avfärda det direkt.

Av dina FT-objektiv så har 12-60 och 50/2.0 rykte om sig att vara riktigt bra (11-22 vet jag inte så mycket om), så jag tycker definitivt att det kan vara värt att prova. Du får dock rätt långsam autofokus på en m4/3-kamera.

kör 12-60 swd på min om-d och af's hastighet är helt ok - men det beror på vilka förväntningar man har givetvis. Jag använder det till landskap samt arkitektur samt kanske blommor, typ. För detta är det perfekt. Lite stort på en om-d, men jag ser det tvärtom - kameran är på tok för liten på objektivet... (nä, jag köpte den INTE för dess litenhet)

11-22 vet jag många anser vara mycket bra, framför allt för arkitektur, då den tecknar rakt (rakare än 12-60. hade jag inte 12-60 så skulle jag velat ha just 11-22:an)

Jag vet inte hur du definierar Prime, men det brukar vara objektiv med fast brännvidd och då är enligt min erfarenhet Panasonics 20mm något bättre än Olympus 17mm. Det är inga revolutionerande skillnader, men som tidigare nämnts är autofokusen lite långsam på Panasonic, något som jag inte upplevde som ett stort problem. Just nu använder jag Panasonic/Leica DG 25mm f/1.4 som är mycket bra i mina ögon. Jag köpte ett begagnat för c:a 4000:-

Sorry, jag jämförde pannkaksobjektiven. Det nyare 17/1.8 har jag ingen erfarenhet av.

Jag har Panasonic 20/1,7 och Panasonic 12-35/2,8 till min E-M5

Pannkakan är suveränt, skarpt, väldigt smidigt på kameran, ljusstarkt. Har aldrig haft problem med fokuseringen, kanske hänger en del på hur man fokuserar. Börjar man låta objektivet jaga, kan det hålla på en stund, men är man säker på vad man riktar det på sätter det skärpan helt OK.

12-35:an är en juvel. Också väldigt skarpt, snabb fokusering, väldigt mångsidigt - mitt normalobjektiv. Priset upplever jag som tämligen relevant - jämför man med exempelvis Canons 24-70-objektiv så ligger det snabbare objektivet (f/2,8) prismässigt dubbelt, de mer motsvarande (f/4) på ungefär samma nivå. Och panasonicobjektivet är minst lika högklassigt (hade Canon förut, så jag har jämfört) .

Jag har också Olympus kitobjektiv 12-50mm, men det är jag mindre nöjd med, använder sällan. Klart mjukare skärpa jämfört med Pana 12-35, svårt att uttrycka men jag litar inte riktigt på den gluggen jämfört med de andra.

Tack för alla Era inlägg, intressanta erfarenheter har ni alla! Nu får jag börja och bevaka begagnatmarknaden för intressanta objekt, prismässigt så är nog Panasonic 20/1,7 ett prisvärt objektiv.

/Lennart

Kör själv med OM-D EM-5 och älskar min panna 25mm f/1.4. Fantastisk alternativ till kameran.
Har även en Sigma 30mm f/2.8 DN och den skäms absolut inte för sig precis som sitt syskon 19mm f/2.8 DN.
Riktigt trevliga och klara färger även om man kroppar bilderna. Bättre skärpa än man förväntar sig. Med tanke på prisklassen är det väl värt att investera i.

Tack för alla Era inlägg, intressanta erfarenheter har ni alla! Nu får jag börja och bevaka begagnatmarknaden för intressanta objekt, prismässigt så är nog Panasonic 20/1,7 ett prisvärt objektiv.

/Lennart

Det tillkännagavs en ny version av 20/1.7 nyligen. Vet inte om den kommit ut i butik än eller ens är recenserad, men jag hade väntat med att köpa något tills mer info om denna variant finns.

Jag har f.ö. 25/1.4 och är väldigt nöjd med den, dock är den inte lika liten som 20/1.7.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar