Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

prisvärdaste zoomobjektivet till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
Tjena, har nyss bytt ifrån Minolta till Canon efterssom minolta tycks vägra gå ifrån Dimage serien och inte släppt ngn digital systemare (dom gör väl det när jag lyckats sålt all min gamla minolta utrustning :( )..

nåja, nu är jag iaf fall ute efter lite objektiv till Canon serien, ett 50mm 1.4 kommer jag iaf å skaffa, men nu till frågan

jag är ute efter ett prisvärt Zoomobjektiv, typ 70-210 eller 100-300 vilket är då prisvärdast för ca 3000 (begagnat), hur mycket bättre är det att ha USM eller IS på objektivet. eller är det knappt ngt att bry sig om?, jag har en Soligor 70-210 2.8-4.0 till min minolta och tycker det ger fina bilder och väldigt ljusstark till prislappen 2100 nytt!! fast den kan ha lite fokuserings problem dock.

vad säger ni, vad ska man satsa på? kikar runt mest på ebay etc, men det finns en uppsjö av olika sorters objektiv..

tacksam för svar

Mathias

PS: jag har en Eos 5 analog nu, men kommer att gå över till digitalt om ett tag

En Canon 100-300L f/5.6 är mycket skarp och fin, kan fås för 3000:- (eller under) begagnat.

USM är trevligt då det både är tyst och vanligtvis mycket snabb.
IS är ju helt oumbärligt för tele om man inte använder trebensstativ hela tiden, fungerar utmärkt tillsammans med ett enbensstativ.

Hmm ja, om du tycker du får fina bilder med ditt soligor 70-210 så kommer du att bli nöjd med ett begagnat 70-210/3.5-4.5 USM. Det är ett riktigt fint objektiv med snabb fokusering. Annars är Kims förslag fint, om du kan hitta ett sådant. USM finns dock inte på den modellen.

Med tanke på att du skaffar ett 50/1.4 så är sannolikheten väldigt stor att du blir missnöjd med ett billigt zoom. Det allra bästa vore kanske om du kunde skaka fram pengar till ett 70-200/4L.
Om inte skulle jag rekommendera att du sparar och väntar tills du har råd med ett...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar