Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd zoom till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

andersab

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat mig en 350D med kit-objektivet och känner redan att jag saknar ett objektiv med bättre zoom. Frågan är då vilket man ska köpa i den här djungeln med objektiv. Jag har ganska lite pengar (cirka 2500 kr) att röra mig med vilket ju minskar ner möjligheterna något...

Jag har kikat på Sigma 70-300/4,0-5,6 Apo Super Macro II alternativt Canon 80-200/4,5-5,6 II.

Macro-funktionen på Sigman är ju rätt trevlig, men den kanske inte är speciellt användbar i 200mm utan stativ? Canons variant är ju oas billigare och lättare. Vad det gäller zoom-omfånget så känns det som att 200 mm skulle räcka för mig.

Vad ska jag välja? Finns det andra objektiv som jag har missat?

Jag har det Sigma objektivet och det är det mest prisvärda jag köpt inom fotoprylar. Det går alldeles utmärkt att ta bilder på frihand vid 200 mm om det är tillräckligt ljust så man får korta slutartider.
Rekommenderas varmt helt enkelt.

Jag har ett Soligor 70-210 2.8-4.0 tillsalu som jag tycker presterar likvärdigt med övriga budgetzoomar fast det har bättre ljusstyrka.

andersab skrev:

Vad det gäller zoom-omfånget så känns det som att 200 mm skulle räcka för mig.

Har du testat och sett hur mkt 200 zoomar in? Jag har ett 200 (iofs utan macro) men det är för kort för mig och då är jag ändå ingen paparazzifotograf... ;)

Jag har ett "gammalt" Canon 70-210 3.5-4.5 som jag gillar mycket. Lätt och behändigt och fina bilder.

Det objektivet använder jag betydligt oftar än Canon 70-200 2.8 som ju är dubbelt så stort och fyra gånger tyngre....minst.

Re: Re: Prisvärd zoom till 350D?

snysop skrev:
Har du testat och sett hur mkt 200 zoomar in? Jag har ett 200 (iofs utan macro) men det är för kort för mig och då är jag ändå ingen paparazzifotograf... ;)

Jag har ett 70-210 till min gamla Minolta som jag tycker är lite i underkant, men med en 350D blir ju 210mm motsvarande 336mm, så då borde jag vara rätt nöjd.

Men man kanske ändå ska slå till på Sigmat...

Re: Re: Prisvärd zoom till 350D?

Anders:
Sigman är bra för pengarna. Ta dock en funderare på Daniels Soligor. Det jag sett av den ser rätt bra ut och du har ett steg bättre ljusstyrka. Jag hade själv planer på en sådan då cyberphoto hade dem rätt billigt innan, men sedan försvann de...

snysop skrev:

Det beror ju lite på vad man fotar förstås. Jag har ett 70-210/4-5.6 och det räcker ganska långt vad gäller brännvidd, iaf på en APS-sensor, däremot så är ljusstyrkan inte alltid så rolig. Jag skulle utan tvekan välja bättre ljusstyrka framför 100mm till. Allra bäst vore ju både och förstås. :)

andersab skrev:

Macro-funktionen på Sigman är ju rätt trevlig, men den kanske inte är speciellt användbar i 200mm utan stativ? Canons variant är ju oas billigare och lättare. Vad det gäller zoom-omfånget så känns det som att 200 mm skulle räcka för mig.

Vad ska jag välja? Finns det andra objektiv som jag har missat?
Ja, den kanske absolut mest prisvärda zoomen som finns till Canon är 70-200/4L. Visst, det kostar mer än 2500:- men är flera gånger bättre än billigare zoomar, oavsett allt. Dessutom är 350D kapabel till kristallklara bilder...om bara optiken är bra nog.
Med lite tur kan du hitta beg.exemplar för...kanske 5000:-
Gneta ihop extrapengarna. Du kommer INTE att ångra dig..

Hur högt måste man gå upp i pris för att få tag på en tele lins som är någorlunda skarp ända ut till 300mm?
Tycker det verkar som alla ca100-300 (70-300 osv) linser funkar rätt bra till 200mm men sen är det stop.

karmak skrev:
Hur högt måste man gå upp i pris för att få tag på en tele lins som är någorlunda skarp ända ut till 300mm?
Tycker det verkar som alla ca100-300 (70-300 osv) linser funkar rätt bra till 200mm men sen är det stop.
I praktiken bör du se till att bokstaven "L" finns i beteckningen. Ex. det fasta 300/4L är bra, eller 100-400/4.5-5.6L.
Om du kan hitta ett äldre, fast tele kan det också vara bra. Tyvärr är nästan alla piratalternativ idag zoomar.

Re: Re: Re: Prisvärd zoom till 350D?

andersab skrev:
Jag har ett 70-210 till min gamla Minolta som jag tycker är lite i underkant, men med en 350D blir ju 210mm motsvarande 336mm, så då borde jag vara rätt nöjd.

Men man kanske ändå ska slå till på Sigmat...

På min *ist DS blir ett 200 = 300 (1,5 sensor) och det är "för kort"...

Jag inser att ju mer man betalar desto bättre kvalitet får man. Men man måste ju vara realistisk och fråga sig om det är värt x antal tusen extra för den extra bildkvalité man får. För min del är det nog inte det, lägger hellre dom pengarna på annat helt enkelt.

Jag skulle gärna köpt ett 70-210 som var något ljusstarkare än Sigmas 70-300 om det fanns till samma pris, men det verkar ju tyvärr inte göra det...

Så om jag ska köpa ett zoom-objektiv runt 200mm och min MAX-gräns är 3000 kr, vilket borde jag köpa då?

Hummsisummsum...

andersab skrev:
Jag skulle gärna köpt ett 70-210 som var något ljusstarkare än Sigmas 70-300 om det fanns till samma pris, men det verkar ju tyvärr inte göra det...

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Jag har ett Soligor 70-210 2.8-4.0 tillsalu som jag tycker presterar likvärdigt med övriga budgetzoomar fast det har bättre ljusstyrka.

Med tanke på att Cyberphoto sålde ut dessa (visserligen med Nikonfattning då) för 1800kr eller så, så... ;-)

Cosina motsv. (det är troligen samma objektiv) finns på scandinavian photo för 3k4kr nytt, till Canonfattning.

Annars är Sigmas 70-300 helt okej. Mycket bra skärpa för priset, upp till 200mm. Sedan blir den lite mjukare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar