Annons

Prisvärd vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilliemarck

Medlem
Hej allesammans,
Jag postar här för att jag verkligen inte kan komma fram till svaret själv. Jag är ute efter en ljusstark skarp och prisvärd vidvinkel, säg motsvarande Canon 50mm f1,4 fast mellan 24-28mm. Mitt problem är inte att jag inte kan bestämma mig, utan att jag helt enkelt inte hittar ett enda objektiv som känns rätt! Googlat runt på diverse märken, butiker och recensioner. Canons egna fasta objektiv in det här brännviddsintervallet har fått urusel kritik, inklusive många av objektiven i L-serien (som dock inte är ett alternativ för mig). Tamron gör tydligen bara zoomar och Sigmas linser verkar vara gjorde för eller åtminstone anpassade efter kameror med aps-c sensor vilket jag inte heller är helt tänd på. De objektiv som jag funnit och som ligger närmast vad jag söker är Sigma 30mm 1,4 Sigma 24mm 1,8 och Canons egna 28mm 1,8. Kikat på Carl Zeiss men det känns knappast prisvärt när de linser de har för canon varken är särskillt ljusstarka eller har AF. Det verkar som om det inte satsas särskillt mycket på fasta brännvidder, zoomarna levererar praktiskt taget lika bra bilder om inte bättre. Anledningen till att jag söker en fast brännvidd är att jag tycker att det är roligare att fota med, jag tycker det spär på kreativiteten.

Så, med den bakgrunden undrar jag naturligtvis om någon har ett tips att komma med? Egna erfarenheter av ett fast objektiv för Canon i intervallet 24-28mm i prisklassen ca 4500-5000 (eller under naturligtvis)

Tack!
 
Jag har den och är sjukt nöjd.

Provade även Sigmas 24mm och 28mm i butiken, men 20mm kändes betydligt bättre. Iofs var det mest brännviden som höjde helhetskänslan, men även optiskt kändes den bra. De flesta tester av dessa tre visar också att 20:an utmärker sig positivt. Så om du kan tänka dig lite vidare vinkel kan jag rekommendera den.

Dessutom är byggkvalitén lååångt mycket bättre än Canons 50 1,4.

Ta en titt på den här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=639

Jag har ingen egen erfarenhet av den gluggen, men många tycks gilla den.

/K
 
Jag har den och är sjukt nöjd.

Provade även Sigmas 24mm och 28mm i butiken, men 20mm kändes betydligt bättre. Iofs var det mest brännviden som höjde helhetskänslan, men även optiskt kändes den bra. De flesta tester av dessa tre visar också att 20:an utmärker sig positivt. Så om du kan tänka dig lite vidare vinkel kan jag rekommendera den.

Dessutom är byggkvalitén lååångt mycket bättre än Canons 50 1,4.

Tack för ditt snabba svar!
Visst kan jag tänka mig en aning mer vidvinkel. Har inte kikat så mycket på den linsen förut men den första recensionen jag fiskade upp var inte helt positiv: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-20mm-F-1.8-EX-DG-Lens-Review.aspx

enligt den lär den vara benägen för flare, väldigt oskarp i kanterna, vinjettera en hel del och låta mycket under fokuseringen? Är det här något du märkt/tänkt på? Använder du den på APS-C eller fullformat? Själv sitter jag för tillfället på en 40D, men jag försöker se till att jag ska ha möjlighet att använda min nuvarande utrustning även om jag skulle byta till fullformat.
 
Jag köpte ganska nyligen Sigmas 24 1.8, och jag gillar det, sitter på som standard mest nuförtiden. Lite bråkig bokeh om man har trädgrenar mot ljus himmel (eller liknande plottrig bakgrund), men skarpt och rätt snabbt. Knasig omställare mellan AF/MF och svårt att få av/på linskyddet om motljusskyddet sitter på.
 
Har i dagarna bestämt mig att inskaffa ett Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX till Nikon. har inte fått det än men alla tester visar att det ska vara ett bra vidvinkel. även en del konsultation med "fotovetare" säger att det är ett vettigt köp. men det kanske inte är ett lågprisobjektiv. Hoppas att du hittar ett som du blir nöjd med
 
Det verkar inte helt vettigt att köpa ettfast objektiv då zoomarna i det här brännviddsområdet är minst lika bra. Det bästa objektivet jag lyckas hitta är Canon 28mm 2.8, men då har man redan tappat fördelar i ljusstyrka och skärpedjup, och priset är inte långt ifrån canons 17-40 F4 som lär vara snäppet bättre bildkvallitémässigt. Tycker trots allt det är märkligt att zoomarna verkligen kan vara bättre än praktiskt taget alla fasta objektiv på marknaden? vilket märke är det jag missatatt bläddra bland modellerna hos? Sigma, Tokina, Tamron och Canon är bockade...
 
Om du nöjer dej med ljusstyrkan 2,8 så kan du lika gärna välja en zoom.

De fasta objektivens största fördel är just ljussyrkan.

/K
 
Om du nöjer dej med ljusstyrkan 2,8 så kan du lika gärna välja en zoom.

De fasta objektivens största fördel är just ljussyrkan.

/K

Nöjer mig gör jag väl inte, men marknaden ser rätt vissen ut om man läser recensioner. Tycker det är rätt uselt att det inte verkar finnas några vettiga fasta gluggar i de här brännvidderna, inte ens L-serien får bra kritik. Letat så till den grad att jag börjat kolla på Nikon men deras utbud är nästan ännu sämre.
 
Min favoritglugg var tidigare Sigma 30/1,4. Skarp som f-n och med en mycket skön bokeh.

Variationer förekommer, men hittar du en glugg som "fungerar" på ditt hus så lovar jag att det blir en riktigt trevlig bekantskap.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.