Annons

Prisvärd makro för Nex?

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Hej!

Har en Nex 6 med tillhörande 16-50 och 55-210 samt Sigma 30.
Har även ett Sigma 17-70 mm f2.8-4 dc macro med Pentax DA fattning liggande.

På sistone har jag börjat leka en del med produktfotografering. Väldigt amatörmässig nivå, använder en IKEA tvättkorg som softbox osv. Bilderna blir i mitt tycke helt OK, men jag skulle vilja komma lite närmare.

Vad finns det för prisvärda lösningar? Första tanken var att använda pentaxobjektivet, men adaptrar med bländarring verkar vara så pass dyra att jag blir mycket tveksam. Något jag missar här?

Tips på några legacyobjektiv att leta efter?

Bilagor

• DSC02596.jpg
    DSC02596.jpg
    81.2 KB · Visningar: 66
Ska tystnaden tolkas som att det inte finns några bra lösningar, eller som att köp vilket legacy macro objektiv med bländarring som helst och det blir bra?

Vill du ha bra bildkvalitet och ett billigt objektiv som samtidigt är litet och lätt kan jag rekommendera objektiv som egentligen är avsedda för industriella mätningar. Jag har flera till salu men mest sålt till fotografer som filmar med ex. NEX, Black Magic och liknande eftersom det finns spännade objektiv för filmaren som 50/0,95 och 16/1,4. Flera objektiv har dock utlysning och upplösning för att vara bra alternativ som makroobjektiv vid stillbildsfoto.

Det som behövs är en adapter för c-gänga som kan köpas på Ebay för några tior.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar