maritimus
Ny medlem
Står i begrepp att skaffa en bättre alroundzoom alternativt en bra telezoom till min EOS 350D. Har idag kitobjektivet 18-55 samt ett äldre kitobjektiv till en gammal analog EOS 500N, 28-85. Båda smidiga och lättanvända men med optisk prestanda som lämnar lite att önska...
Funderar på två huvudalternativ:
1) Något i stil med 18-105 med bättre prestanda än nuvarande budgetgluggar inklusive lättare tele.
2) Medel telezom runt 55/70-200/300.
Självfallet måste jag göra lite egna avvägningar av behovet av respektive brännvidder men beslut beror också på vilken kvalitet och prestanda som fås i respektive alternativ i jämförbart prisläge. Dvs kan man hitta en riktigt prisvärt objektiv för alt. 2 kan man tills vidare leva med befintlig kitglugg för lägre brännvidder. Eller får man ut mer för pengarna om man satsar på mer kvalitet i en utökad alroundzoom?
Canon vs Sigma eller Tamron? Vad är prisvärt och med acceptabel kvalitet?
Vore tacksam för erfarenheter och synpunkter av liknande frågeställning.
Funderar på två huvudalternativ:
1) Något i stil med 18-105 med bättre prestanda än nuvarande budgetgluggar inklusive lättare tele.
2) Medel telezom runt 55/70-200/300.
Självfallet måste jag göra lite egna avvägningar av behovet av respektive brännvidder men beslut beror också på vilken kvalitet och prestanda som fås i respektive alternativ i jämförbart prisläge. Dvs kan man hitta en riktigt prisvärt objektiv för alt. 2 kan man tills vidare leva med befintlig kitglugg för lägre brännvidder. Eller får man ut mer för pengarna om man satsar på mer kvalitet i en utökad alroundzoom?
Canon vs Sigma eller Tamron? Vad är prisvärt och med acceptabel kvalitet?
Vore tacksam för erfarenheter och synpunkter av liknande frågeställning.