Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd allround eller telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

maritimus

Ny medlem
Står i begrepp att skaffa en bättre alroundzoom alternativt en bra telezoom till min EOS 350D. Har idag kitobjektivet 18-55 samt ett äldre kitobjektiv till en gammal analog EOS 500N, 28-85. Båda smidiga och lättanvända men med optisk prestanda som lämnar lite att önska...

Funderar på två huvudalternativ:
1) Något i stil med 18-105 med bättre prestanda än nuvarande budgetgluggar inklusive lättare tele.

2) Medel telezom runt 55/70-200/300.

Självfallet måste jag göra lite egna avvägningar av behovet av respektive brännvidder men beslut beror också på vilken kvalitet och prestanda som fås i respektive alternativ i jämförbart prisläge. Dvs kan man hitta en riktigt prisvärt objektiv för alt. 2 kan man tills vidare leva med befintlig kitglugg för lägre brännvidder. Eller får man ut mer för pengarna om man satsar på mer kvalitet i en utökad alroundzoom?

Canon vs Sigma eller Tamron? Vad är prisvärt och med acceptabel kvalitet?

Vore tacksam för erfarenheter och synpunkter av liknande frågeställning.

80-200/2.8mm L brukar säljas till vrakpriser, och har i stort sett samma optiska prestanda som det moderna 70-200-objektivet.

Nackdelarna är väl att det är tungt och om det går sönder så kanske det inte finns reservdelar idag.

Varför inte titta på Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, ett budget alternativ från Canon.
(Tyvärr slut överallt där jag tittat)

apersson850 skrev:
Beror säkert på att den är väldigt prisvärd.

Ja 55-250IS ska tydligen vara mkt prisvärt och har fina recensioner. Själv valde jag dock ett begagnat Canon 70-300IS, som jag hittade här på FS i nyskick (beg finns för 3500 och uppåt, ist.f. typ 5500:). Optiskt är det på minst samma nivå (vassare om nu min undersökning gav rätt svar). Dessutom får du den längre brännvidden om det råkar tilltala dig.

Ska du ha telezoom skulle jag åtminstone överväga begagnatalternativet. Testa noga över alla registeromfång (läs var det är bäst - och sämst - innan) när man köper det - förutom den självklara okulära besiktningen av ytterlinserna. Är man nöjd efter den kollen så har du antagligen gjort ett kap om priset är tydligt lägre än nytt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar