Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisuppgift igen

Produkter
(logga in för att koppla)

norfolk

Aktiv medlem
Jag vet att det redan finns massor av trådar gällande denna fråga, men jag kan dock inte hitta något specifikt svar för just det jag söker. Så jag undrar ifall någon skulle vilja hjälpa mig.

Har fått en förfrågan om att sälja en bild till ett magasin. De vill ha den som omslagsbild och undrade hur mycket jag ville ha för detta. Jag har tidigare fått en bild publicerad som omslagsbild i ett liknande magasin fast i en mindre upplaga. Där sa de att deras fasta pris för en omslagsbild var 2000:- så det var inte så mycket att orda om. Nu nämde jag samma pris då jag tyckte att detta verkade som en vettig ersättning.

Magasinet trycks i ungefär 20 000 exemplar ifall det gör någon skillnad.

Sedan min andra fråga. Vad händer med rättigheterna till bilderna? Har jag rätt att sälja denna bilden till ytterligare tidningar senare, eller kommer de få rätten för den och kunna publicera den och sälja den vidare hur mycket de vill?

Tacksam för svar
Mvh Martin

Ingen som kan hjälpa till och säga ett ungefärligt pris på en sådan här bild? Tänkte jag skulle beställa BLF:s prislistan imorgon, men det tar väl dock ett tag innan man får den. Mest för kommande situationer som den är tänkt.

Har kollat runt lite och enligt vad jag hittat så ligger en omslagsbild för ett magasin med 20 000 ex på ungefär runt 3 000 - 3 500:-

Något som vet ifall det låter korrekt?

norfolk skrev:
Sedan min andra fråga. Vad händer med rättigheterna till bilderna? Har jag rätt att sälja denna bilden till ytterligare tidningar senare, eller kommer de få rätten för den och kunna publicera den och sälja den vidare hur mycket de vill?

Jag kan inte så mycket om specifika ersättningar för en viss upplaga etc, men 2000 låter alldeles för lite, spontant. Men där finns nog bättre personer att fråga.

Vad gäller rättigheterna till bilden: Det beror helt på vad du skriver i ditt avtal med magasinet. Vill de ha exklusiv rätt till publicering så ska du ha mer betalt än om du vill behålla rätten att sälja bilden till andra senare. Däremot behåller du alltid den sk ideella rätten, vilket innebär att du alltid kan säga nej till vidare publicering av bilden, alltså om de vill publicera den flera gånger (i andra medier eller i senare nummer av magasinet).
Även om de har betalt extra för exklusiv publicering, så har de alltså inte rätt att publicera den flera gånger utan att först fråga dig och betala igen (om du kräver det).

Det viktigaste är alltså att definiera i avtalet med magasinet:
1) Om det är en exklusiv publicering eller inte
2) Hur många gånger de får rätt att publicera den
3) Vad som gäller om de sen vill publicera igen eller till exempel även publicera på deras hemsida

Om det är en omslagsbild kanske den också kommer förekomma i magasinets annonser i andra medier, men vad som gäller då har jag ingen aning om...

Tack så mycket för svaret Johan. Då blev jag lite klokare på vad som gällde med rätten till bilden i varje fall. Vet att de lägger ut omslaget på varje tidning på deras hemsida, då aknske man skall diskutera det med eventuellt.

Vad gäller priset så kändes det från min sida också kanske lite väl lågt efter jag pratat med redaktören. Får väl se vad som händer.

Tack som sagt för svaret.

Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar