Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisskillnader?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter och tittar på en Sony A7Rii
Ser att det skiljer ca 10 000 kr mellan att köpa via svensk webbshop och annan europeisk webbshop

Hur kan skillnaderna vara såååååå stora???!!!!

Ola

Det kan de sannolikt inte vara...
Se cardazios varning ovan.

Jämför man t ex Cyberphotos 29 985 SEK med E-Infinitys 1 935 Euro, så ser det ut att stämma rätt bra med TS påstående/undran. Nu är det visserligen ett företag från Hong Kong, men kameran skickas inom EU och inga oväntade kostnader tillkommer. Jobbigt för svenska företag, men så ser det ut.

Jämför man t ex Cyberphotos 29 985 SEK med E-Infinitys 1 935 Euro, så ser det ut att stämma rätt bra med TS påstående/undran. Nu är det visserligen ett företag från Hong Kong, men kameran skickas inom EU och inga oväntade kostnader tillkommer. Jobbigt för svenska företag, men så ser det ut.

Henrik, har du någon erfarenhet av den sidan? Är de seriösa?
Ola

Henrik, har du någon erfarenhet av den sidan? Är de seriösa?
Ola

Japp. Köpte en kamera för en månad sedan. Leverans inom en vecka och allt funkade som det skulle. Det enda som var förvånande var att jag från ett kinesiskt företag som skickade kameran från England fick med en vanlig "svensk" strömsladd. Perfekt för mig såklart, men lite förvånande. Engelskspråkig handbok, men svenska menyer i kameran som val.

Det finns en tråd här på fotosidan om just den leverantören med bra info. Det finns tydligen en del sura erfarenheter med garantinärenden där de varit sega, men för två tredjedelar av priset hemma är det kanske värt att chansa på.

Japp. Köpte en kamera för en månad sedan. Leverans inom en vecka och allt funkade som det skulle. Det enda som var förvånande var att jag från ett kinesiskt företag som skickade kameran från England fick med en vanlig "svensk" strömsladd. Perfekt för mig såklart, men lite förvånande. Engelskspråkig handbok, men svenska menyer i kameran som val.

Det finns en tråd här på fotosidan om just den leverantören med bra info. Det finns tydligen en del sura erfarenheter med garantinärenden där de varit sega, men för två tredjedelar av priset hemma är det kanske värt att chansa på.

Tack Henrik!

/Ola

Hur kan det inte bli det? Har företaget i Hong Kong ett lager i EU? Och hur får de in kamerorna så billigt in i EU att de kan sälja för det priset? Jag tycker det låter skumt.

Hur kan det inte bli det? Har företaget i Hong Kong ett lager i EU? Och hur får de in kamerorna så billigt in i EU att de kan sälja för det priset? Jag tycker det låter skumt.

Jag kan hålla med om att det låter märkligt, men de har hållit på så länge och är helt öppna med hur de levererar, så jag tror de skulle åkt dit om det var olagligt.

Troligen finns det väl någon historisk frihandelsvariant mellan HK och UK sedan tiden det var en koloni. Det finns flera exempel på historiska överenskommelser som utnyttjas av bl a e-handlare på ett sätt som det inte var tänkt när förutsättningarna sattes. Som det där med att Sverige som ett rikt land sponsrar det stackars fattiga Kina med subventionerat porto på e-handelspaket som ska hit. En fin tanke för länge sedan, men knappast rättvist nuförtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar