Hej! Om jag får ge några tips tycker jag inte du skall haka up dig så mycket på Canons L optik.
På Nikon d200 kan du dessutom använda 46 år gammla Nikkor MF optik om dom är Ai modifierad, Nikon erbjuder numera ljus mätning med dessa på D200, nått som saknas på D50 70 100 mfl.
Nikkor AF35-70 2.8D (52-105 2.8) bland det skarpaste zoomarna som finns Canon L optik inräknade, den blir en perfekt porträtt & landsakps zoom. 52-105 på D200
Nikkor 28-70 2.8AFS ED är enormt stor & tung, jag har ägt en sånn & jag försäkrar dig att den inte tar bättre bilder än Nikkor 35-70 2.8, snarare tvärt om, flera tester bedömmer dom som helt likvärdiga i alla avseende, personligen tycker jag att 35-70 ger bättre färg mättnad, & bättre kontrast, inget jag kan bevisa, det är bara en rent visuell känsla.
Köpa en 28-70 till en D200 är som att kasta bort pengar, då gör du en mycket bättre affär om du köper en Nikkor AF 20 2.8D crc för runt 3-3500 & en 35-70 2.8 för 1500-3000:- (väldigt varierande skick & 2 versioner D & icke D, men det finns gott om dom.
OBS priser gäller den privata marknaden, Blocket, Tradera, gulingen, Photosidan.
Pris Nikkor 35-70 2.8 Macro 1500-3000:- ber på skick & om det är D D= distance & ca 99,9% verkningslös, mes det ser väl snyggt ut på objekitvet & hjälper väl att hålla priset uppe på 20 år gammla Nikkor optik.
Micro Nikkor 60 2.8D 1:1 90mm på D200 perfekt till porträtt, macro & repro pris 3-4000:- beg
ca 6000:- ny ruskigt bra objektiv & mångsidiga applikationer särslikt på DSLR
Nikkor AF 85 1.8D så bra ett porträtt tele någonsin behöver vara, priset har sjunkit till 3500:- NYTT! Kanske Nikon mest prisvärda objektiv. Finns för 1500-2500:- beg
Nikkor 80-200 2.8ED finns i ca 5-6 olika vrsioner, första versionen är drag skjut & har rätt slö AF men om det är acceptabelt har den fantastiska prestanda i övrigt.
Den med ring zoom & stativ fäste har betydligt snabbare AF.
Den äldre versionen kostar 3000-4500:- beg
Den nyare med stativ fäste 5500-7500:- snitte ligger på ca 6000:- beg
Nikkor 17-55 2.8 har fått väldigt blandade rescensioner, den vanliga Kit zoomen 18-70 3.5-4.5 är överaskande bra, men har en del synlig distortion vid raka linjer utmed bild kanterna.
Men överlag är nästan alla jag pratat med mera än nöjda med denna prisvärda konsument zoom.
Om du skulle vilja testa några Nikkor optik på dina Canon hus kan du köpa en adapter från shiftlenses.com Nikon - Canon EOS ingen brännvidds ökning & ingen bild försämmring, du får tidsauto & manuell med ljus mätning vid nedbländad mätning, bländaren följer med, man behöver inte blända ned manuellt.
När jag var yngre hade jag en stor Canon utrustning & en rejäl Canon FDn L frossa, nog för att det finns många bra, men sedan jag började anv Nikkor manuella Ai Ais optik så tar jag alltjämt mina skarpaste bilder på min D70 med 20-30 år gammla optik såsom Nikkor 28 2.0 crc
20mm 4.0 Ai mod, 35 1.4Ai crc & Nikkor 180 2.8ED.
DVS om man inte behöver omedelbar AF, avancerade ljus mät metoder, & blixt stryning, är det rätt uppfriskande att vara lite retro ibland särskilt när optiken är så enormt bra & billiga i övrigt.
Jag tror t.o.m man får Matrix ljus mätning med dom gamla optiken på D200 man programerar in bränvidd & max bländare i minnet & kameran har fått ny mekanisk förbindelse för kommunikation med nikkor antikviteter
Jag har handlat, samlat & anv Nikkor utrustnign i närmare 10 år, så tipsen är inte helt grundlösa iaf.
Själv är jag inne på att göra tvärt om, köpa Canon EOS 5D FF & köra Nikkor optik på den, ja, någon EF L optik lär det bli också förstås om man nu skulle "byta sida" igen. Men jag är övertygad om att Nikon kommer att erbjuda en FF DSLR hus inom ett år, inte för att dom vill, utan att dom kanske är tvungna helt enkelt.
System bolaget har som bekant börjat gräva sin egen grav med en liknande affärs syn som Nikon, vi har rätt, så här måste vi göra, det är bäst för alla på sikt, ända problemet är att konsumenterna skiter fullständigt i vad tillverkare & handlare tänker om det ändå finns andra alternativ.
Lycka till!