Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättningshjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

roger_madsen

Aktiv medlem
Jag vet att det är många "Vad ska jag ta betalt"-frågor. Jag kan ursäkta mig lite med vart fall säga att BLF-prislistan är beställd :) Men just detta fallet är lite akut.

För några helger sen var jag och fotade ett evenemang i malmö. Nu har arrangörerna hört av sig och vill köpa några bilder. Dels undrar dom om pris per print på papperskopia i 10x15 cm och dels så undrar dom hur mycket jag vill ha för en digital bild som dom kan använda fritt i sin marknadsföring, bl.a broschyrer och på deras websajt och liknande.

Jag tänkte fråga dom hur många ex. av papperskopior dom ungefär är intresserade av för det spelar ju rätt stor roll men vid bara några enstaka ex så funderar jag på 150 kr per utskrift, är det rimligt eller för mycket eller för lite?

Vad gäller digital bild dom kan använda själva till lite vad dom vill så känner jag mig helt nollställd på vad jag ska ta betalt, nån som sålt en bild i liknande syfte och kan ge mig en ungefärlig priside?

Jag tycker det luktar blåsning lång väg.
Man kan ju misstänka att de vill köpa några små 10x15 kopior av dig mycket billigt och sedan använda vilka bilder dom vill "fritt".

Mitt råd är att du mycket noga går igenom vad bilderna skall användas till. Du har och skall behålla upphovsrätten. Vill de använda bilderna till annat än överenskommet så måste de fråga dig igen och förhandla om.

Och, ta betalt. Är de för snåla så backa ur.
Det mår du bäst av.

Ev. skyller de på begränsad budget eller drar en vals om att du blir publicerad etc. I så fall säger du - Nej, Tack och adjö.

Mvh J O

En papperskopia är inte mycket att ha för en arrangör, fokusera diskussionen på friköpningdelen och ta inte lågt betalt (marknadsnivå). Antingen användning för överenskommet ändamål enligt BLF eller ganska saftigt för friköpning.

Gör inte en ny tråd finns redan ett 100 tal om priser.
Vad ska jag ta för tre bilder som ska ut på blocket?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar