ANNONS
Annons

Prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)
En arbetskompis vill köpa 3 st foton av mig och ha hemma.

Jag har aldrig sålt foton eller annat, det är ganska nyligen jag var med i en utställning (för 1a gången)tillsammans med några andra i ett nätverk jag är med i . (det var där kompisen såg fotona).

Nu är då grejjen... jag har inte en blekaste aning om vad jag ska ta betalt för dessa. Alla 3 är i formatet 30*40 cm och svartvita och hon vill köpa dom utan ram eller paspartout.

Någon som har tips eller liknande?

det här är det ena fotot:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/483841.htm?set=lp

Tacksam för svar och idéer!

Mvh//Hanna

HannaLundqvist skrev:
En arbetskompis vill köpa 3 st foton av mig och ha hemma.

Jag har aldrig sålt foton eller annat, det är ganska nyligen jag var med i en utställning (för 1a gången)tillsammans med några andra i ett nätverk jag är med i . (det var där kompisen såg fotona).

Nu är då grejjen... jag har inte en blekaste aning om vad jag ska ta betalt för dessa. Alla 3 är i formatet 30*40 cm och svartvita och hon vill köpa dom utan ram eller paspartout.

Någon som har tips eller liknande?

det här är det ena fotot:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/483841.htm?set=lp

Tacksam för svar och idéer!

Mvh//Hanna

Du ger bilderna som gåva

Tyvärr verkar det svårt att få reda på rimliga pris. Folk hänvisar till nån prislista för fotografer, som man får KÖPA om man vill läsa den.

Jag har hört från några källor att 1000-3000kr är helt normalt för vanliga tavlor i A4 eller A3, så nånstans däromkring är nog rimligt.

Sen vetefan hur man gör med deklaration och moms och så när man säljer....ännu en sak som är svår att få svar på.
Förhoppningsvis är det bara att lägga in enkelt i deklarationen att man haft extra inkomst på si och så många kronor. Om man nu skulle lyckas sälja i lite större skala. En enstaka tavla kanske man inte ens behöver ta upp.

Jag har köpt tavlor av en tjej här på fotosidan.
Hon tog 450.- för en 30x30cm samt 600.- för en 29x39cm (orsak till prisskillnad, vet ej, men de flesta låg runt 600.-).
Utan ram eller passepartout. Bra utskrifter på ett mattare papper.

Har även sett fr ca 1800.- för inramad 40x50cm och upp till 3000.- inramat, passepartout i 50x70cm på några utställningar.

så här gör jag

Jag funderade mycket kring prissättning innan jag började sälja.. nu säljer jag en hel del bilder, inramade mellan 1500:- och 2000:- canvas ca 2500:- oinramade signerade runt 1250:- bland annat via www.konstfotografen.se

är det en nära kompis tar jag ca 500kr. jag tycker självklart att man kan ge en bild som gåva till en vän men samtidigt så skulle jag själv insistera på att betala om nån bekant till mig gör fina saker och försöker leva på sin passion..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar