Annons

Prissättning...

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Vad skulle vara skäligt att ta betalt för att plåta någons barn, oavsett om det är begärt eller på mitt intiativ, om denne sedan önksar köpa papperskopior för eget bruk? Om man hittills nöjt sig med att beställa kopior för "kunden" att betala. Jag åsyftar på att kunna få ersättning för arbete/kunnandet, film & utrustning?

Om jag beställer 5 kopior av en bild till någon som önskar det och vill blanda in de aspekter jag nämnt här, hur ska jag värdera detta att lägga till priset för kopiorna?

Eller är det "too much" att begära det då det kanske är släktingar det handlar om?

Bilagor

• fotograferande_smiley.gif
    fotograferande_smiley.gif
    606 bytes · Visningar: 412
När det är bekanta och släktingar så brukar jag fråga mig själv om jag skulle kunna få en tjänst av dom till självkostnadspris. Om svaret på den frågan blir nej så tar jag betalt utan vidare. Även med vänner.

Vad man sedan sätter för pris är ju upp till var och en. Man kan ta en symboliska summa eller man kan försöka göra nån slags bedömning av vilka kostnader och vilket arbete man lagt ner. Personligen tycker jag det är bäst att man sätter ett slags timpris först och sedan räknar efter hur många timmar man lagt ner. Det visar för en själv ofta vad arbetet faktiskt är värt. Detta för att man inte ska glömma bort hur mycket tid det faktiskt går åt.

Många kanske kollar sin kostnader och så lägger de på några hundralappar och så tycker de att gjort sig lite lättförtjänta pengar. När man sedan börja kolla vilken tid man lagt ner så kanske man upptäcker att man just tagit 20kr/tim...

Mvh
Maverick

Om det e på ens eget intiativ så får man skylla sig själv :)

men eftersom det e släktingar som oftast ställer upp om man frågar dem efter en tjänst, så finns det ingen anledning att ta betalt för "arbetet"
men film o framkallning kan man lungt ta betalt för.

Har men sen släktingar som e gnidna, så tar man extra betalt bara för att jävlas :)

mvh robban

Kanske är en lösning att, utöver priset på varje kopia, räkna ihop film- och framkallningskostnaden per bildmängd, till exempel 24 bilder/50 kronor och addera det till summan. Eventuellt även lägga till utrustningsslitaget samt jobbet. Man kanske får, framförallt vad gäller de sista delarna, gå efter magkänslan vad som är lämpligt att ta betalt av en närstående.

Bilagor

• fotosidan_forum.jpg
    fotosidan_forum.jpg
    30.6 KB · Visningar: 286
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar