Annons

Prissättning pressbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag behöver tankar om prissättning av 2 enskilda arbeten.

Jag undrar lite över hur jag ska räkna;
-Timpris (med eller utan resan inräknad?) + reseersättning/ mil + samt pris för användandet av pressbild?
- Enbart Timpris ?

Arbete 1
Kl. 13.10-16.30 (total tid för uppdraget, exkl. inläsning, redigering, leverans)
Uppdragsfotografering, pressbilder
Bilderna har publicerats på företagets hemsida och det handlar om två bilder.
För uppdraget körde jag 95,1 km och levererade via mail 2 st bilder.
Hur ska jag prissätta detta uppdrag?


Arbete 2
Arkivbilder 5 st
samt en bild som jag kommer att fota för kunds räkning.
Bilderna räknas som pressbilder.
Hur prissätter jag detta uppdrag?

Det första uppdraget är för ett större företag som är vana vid att arbeta med fotografer och undrade om jag fakturerade enligt SFF prisguide, vilket jag gör. Vilket pris förväntar de sig tror NI, vad är rimligt?

Det andra uppdraget är för ett Studieförbund, där deras önskan om pris är " inte för dyrt".
Jag vill gärna fortsätta att ha dessa två som kunder och vill ge ett pris som är rimligt för oss båda och att jag inte förlorar på arbetet!

Jag har enskild firma.

Tack för att ni tar er tid! Jag behöver fakturera under helgen, så snabb hjälp för en som är lite ny tas väldigt tacksamt emot!

Trevlig Helg!
Åza
 
SFF´s prisguide är väl svaret på dina båda frågor, eller vill du vara billigare?
Om en kund frågar så varför skulle du fakturera något annat?

Och "inte för dyrt" är ett öppet begrepp. Inte för dyrt för kunden eller dig? Personligen så ser jag bara en fördel med att fler får lära sig att det kostar att anlita andra företagare, annars finns säkert någon hobbyfotograf inom studieförbundet som kan se vad den får till.
 
SFF´s prisguide är väl svaret på dina båda frågor, eller vill du vara billigare?
Om en kund frågar så varför skulle du fakturera något annat?

Och "inte för dyrt" är ett öppet begrepp. Inte för dyrt för kunden eller dig? Personligen så ser jag bara en fördel med att fler får lära sig att det kostar att anlita andra företagare, annars finns säkert någon hobbyfotograf inom studieförbundet som kan se vad den får till.

Hej Andreas!
Ursäkta om jag var otydlig,
Jag tänkte nog mer på detaljera, hur man räknar ihop allt, enbart timpris rakt av eller som jag delade upp det i inlägget?
Tack för svaret:)
 
Man kan ju inte ta betalt två gånger, så antingen timpris eller per bild. Räkna in redigering om du tar betalt per timme.

För arkivbilder blir det förstås per bild.
 
Arbete 1
Kl. 13.10-16.30 (total tid för uppdraget, exkl. inläsning, redigering, leverans)
Uppdragsfotografering, pressbilder
Bilderna har publicerats på företagets hemsida och det handlar om två bilder.
För uppdraget körde jag 95,1 km och levererade via mail 2 st bilder.
Hur ska jag prissätta detta uppdrag?

Ber om ursäkt för att jag nu bara säger det uppenbara, men prissättningen borde göras före utfört arbete. Rätt pris när jobbet redan är gjort kan ju hamna precis var som helst. Och med "total tid för uppdraget" skulle jag inkludera inläsning, redigering och leverans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.