Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättning/Orminlig prishöjning av Sigma 300-800mm

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Hejsan !!


En sak jag funderar över, hur recencenten fick tag i ämnet angivna objektivet för 37 496 SEK hos "Fotovideo" som anges här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3578 (Skrevs 22/7-08)

Enligt prisjakt är ju lägsta pris i nutid 59 995 SEK hos "Fotovideo". http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=65970


*
Varför har objektivet prishöjts med nästan 20 000 SEK i pris under ca: 10 månader?

*
När kommer det återigen kosta runt 37 500 SEK som för 10 månader sedan?

*
Var någonstans kan man ev. få tag i denna produkt för under 40 000 SEK som nytt? (Avser ej privatannonser)


Saker och ting borde sänkas i pris istället ju äldre de blir tycker jag, en prishöjning på nästan 20 000 SEK känns ju helt orimligt i mina ögon. Men produkten var väl säkert så pass populär så "Fotovideo" i det här fallet kunde höja varan med så hutlöst mycket i pris.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Senast ändrad:
Precis som Forslund skriver så är prisuppgiften i recensionen angiven utan moms. Du ser själv grafen på Prisjakt som du själv länkar till att objektivet var nere på ~43.000:- ink moms (alltså bara ~34400:- ex moms) ett tag.

Den skenbara prishöjningen på senaste tiden har med den försvagade kronan. Sigma vill fortfarande få lika mycket betalt för sitt objektiv, även fast våra svenska slantar är värda mindre.
 
De flesta objektiv har gått upp ganska rejält, passade själv på att köpa en hel del när dollarn låg på 6kr då hade inte tillverkarna heller höjt sina priser. Den förda politiken i Sverige där vi ska rädda överbelånade villaägare har gjort alla svenskar ca 30% fattigare mot omvärlden, samtidigt som tillverkarna har höjt priserna då blir det så här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.