Annons

Prissättning för Fotosession.

Produkter
(logga in för att koppla)

stoffeee

Medlem
Jag har en kort fråga.

Jag och min kollega har anlitats för fotografering. Objektet är möbler, ca. 20 st. Vi jobbar vanligen som Webdesigners men fick denna uppgift som en "bonus" till ett jobb. Vi känner så att det egentligen inte relaterar till yrket webmaster, även fast bilderna kommer användas på original projektets hemsida. Hursomhelst ..är jag ute efter några hints på vad man egentligen tar för ett fotojobb?? Amatör som Proffs.

Tänkte att ni som arbetar med detta kunde ge mig några förslag och exempel.

Att tillägga är också att viss utrustning måste hyras.

Då kanske ni precis som skomakaren skulle prova med att förbli vid er läst.... varför fuska i ett yrke som ni inte behärskar? Jag skulle aldrig åta mig ett jobb som webmaster utan att kunna yrket....

Äh, plåta själva, pöjkar! Det är nog lättare att göra fotograf av en redan kreativ webdesigner, än att göra webdesigner av en fotograf :)

Låt fotografering ingå i en del av webmakeriet. Om dom har beställt en websida innehållande en viss mängd bilder så har ni väl angivit ett pris för sidan inklusive bilder? Ni har väl klargjort för dom innan jobbet hur mycket som ska ingå i priset, typ huvudsida/undersidor/uppdateringar/mängden bilder mm.mm.
Har dom betalt för en sida utan bilder så kan ni ju använda fotograferandet av möblerna som en övning till kommande websidor.
Förhoppningsvis blir dom så nöjda att dom rekommenderar er för andra senare.
Annars är det bara att råda er att göra som Daniel föreslår, hyra en fotograf.

skulle jag va er så skulle jag hyra in en yrkesfotograf. Att ge sig på och försöka ta bra produktbilder om man inte vet exakt vad man sysslar med(ljussättning, komposition, skärpedjup, perspektiv, o.s.v.) är som att försöka bestiga mount everest fast man bara har klätrar uppför en 5 meters klättervägg innan.

Jag skulle aldrig åta mig ett jobb om inom ett yrke som jag inte behärskar! Att hyra dyr utrustning gör inte att man tar bra bilder!

Jag kanske låter lite spydig, du får ursäkta i så fall! Inte alls menat att vara spydig, bara realistisk.

Ok. Vem har sagt att jag aldrig rört en Kamera förut? Jag har utbildning men Jag har aldrig arbetat med det som yrke. Men å andra sidan så har jag redan övervägt att anlita en yrkesfotograf till fotojobbet för att kunna lägga alla energi på det övriga. Det är något jag hoppats på att få svar på här på fotosidan.

En hake är dock, att envis som man är - gör jag det gärna själv baraför att "klara av det".

Men jag får lita på er ;) Jag tänkar aldrig bestiga Mount Everest såvida jag inte behärskar det!. Samma sak är dom som försöker sig på hemsidor, tex. fotografer.

Spydig? Jovisst.
Nej, du har rätt.. ingen utrustning gör att "Det går bättre" om amn inte behärskar själva tekniken. Men har du någonsin sett en fotograf fota utan kamera? Nope. Just det, då måste jag dessvärre hyra.

Tack för hjälpen alla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar