Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättning för fotojobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Morjas

Aktiv medlem
Behöver hjälp med att sätta priser för ett uppdrag jag har fått erbjudande om. Har blivit ombedd att fota hotellrum för en bekant som har ett företag där han jobbar inom turism och ska ha bilder till sina kunder på ett boende till hans företag. Det handlar om foton på mellan 10-15 hotellrum. Frågan är vad jag ska ta för pris för detta?

Om det är en vän så kanske man inte tar betalt alls, eller han ger dig något som tack för hjälpen. Däremot är det ett uppdrag så tar man betalt för tiden man lägger ner. Ska han få fulla rättigheter till bilderna? Ska dom användas på webb? I reklam annonser i tidning etc allt det påverkar vilket pris man sätter.
Jag hade fakturerat beroende på användningsområde allt mellan 6000-30000kr +moms.

hur mycket kan man skäligen ta? Det är även en vän som jag ska fota åt.
Hur lång tid tänker du lägga ner? Det där jobbet skulle ju kunna ta allt från en timme till en vecka.

Angående användningsområde osv vet jag inte riktigt om det ska påverka priset i någon större omfattning. Uppdragsgivaren köper min tid och kompetens, och får då rätt att använda det jag producerar. Om han sen tänker hänga bilderna på väggen, visa dem på en webbsajt eller trycka broschyrer spelar ju ingen roll för mig.

Däremot behåller jag givetvis rätten att sälja bilderna till andra.

Det är inte så att du går i giftastankar eller skall hålla en större fest med vänner som kommer långt ifrån?

I så fall kan man kanske få gratis hotellrum.

hahah nej inte det, men det vore ju skoj med om man fick mycket betalt för jobbet hehe. Någon som har något bra förslag på pris osv?

Hur lång tid tänker du lägga ner? Det där jobbet skulle ju kunna ta allt från en timme till en vecka.

Angående användningsområde osv vet jag inte riktigt om det ska påverka priset i någon större omfattning. Uppdragsgivaren köper min tid och kompetens, och får då rätt att använda det jag producerar. Om han sen tänker hänga bilderna på väggen, visa dem på en webbsajt eller trycka broschyrer spelar ju ingen roll för mig.

Däremot behåller jag givetvis rätten att sälja bilderna till andra.

om du tex fotar ett produkt omslag på en vara så är det vanligt att man förhandlar fram en summa per såld produkt, alternativ att man tar bra betalt från början.
Man ska ta hänsyn till var bilden ska användas till är det till en tidning så är det olika priser beroende på upplaga, sedan så finns det självklart tidningar som vill utnyttja fotografers vilja att synas i tidning som inte betalar något för bilder som används.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar