Annons

Prislapp för 30 företagarporträtt i bildspel?

Produkter
(logga in för att koppla)

werme

Medlem
Jag har fått en förfrågan att porträttera 30 olika företagare till ett bildspel. Bildspelet kommer i första hand visas i tre dagar under en sommarfestival.

Är det någon på forumet som kan ge tips om vad jag bör ta betalt för ett sådant uppdrag?
I uppdraget ingår även att sätta ihop bildspelet.

Kan detta vara rätt sätt att tänka?

30 bilder à 1 timme till ett timpris av 1000 kr = 30 000 kr

Plus ett par timmar för bildspelet, samt ev. resekostnader.

Är detta rimligt eller för lågt räknat?

Kan detta vara rätt sätt att tänka?

30 bilder à 1 timme till ett timpris av 1000 kr = 30 000 kr

Plus ett par timmar för bildspelet, samt ev. resekostnader.

Är detta rimligt eller för lågt räknat?

Beror väl på om det är fotografering på löpande band och att alla är på samma plats samma dag?
Eller du ska åka omkring och möta var och en personligen?

Första scenariot tycker du har räknat för högt och i andra tror jag du har räknat för lågt,

/Stefan

Beror väl på om det är fotografering på löpande band och att alla är på samma plats samma dag?
Eller du ska åka omkring och möta var och en personligen?

Första scenariot tycker du har räknat för högt och i andra tror jag du har räknat för lågt,

/Stefan

Jag får nog åka runt och möta var och en personligen.

1 timmer per porträtt låter ju som ett långsamt tempo om alla är på samma plats :)

Ett par timmar för att göra ett bildspel känns inte heller särskilt snabbt, tar väl kanske 10-15 minuter.

Inte jag som är beställare iofs :)

EDIT: För långsam, åka runt var det!

Jag får nog åka runt och möta var och en personligen.

Tycker att 30 kkr är billigt. Men nappar dom på det billiga erbjudandet tycker jag nog ändå inte att du ska tjafsa om mer pengar. Suveränt tillfälle att få 30! betalande porträtt för din portfolio samt en fot in till din beställare samt 30 olika företagre du kan ge ditt visitkort till för kommande jobberbjudanden.

/Stefan

Ett par timmar för att göra ett bildspel känns inte heller särskilt snabbt, tar väl kanske 10-15 minuter.

Hur lång tid det tar att göra ett bildspel beror väl på vad man har att utgå ifrån. Tänk om beställaren vill ha specialflash eller annat trevligt.
Dessutom är man petig så kan bildspel ta väldigt lång tid.
Vi gjorde en broschyr till kommuninvånare på 4 sidor i A5 format. Låt säga att layouten tog nog 2 arbetsdagar effektiv tid av 4 personer. Det är 8 arbetsdagar var för layouten: Sen tillkom text och foto och det tog tid den me. och fotografier är som sagt inte gratis.

/Stefan

1 timmer per porträtt låter ju som ett långsamt tempo om alla är på samma plats :)

Inte jag som är beställare iofs :)

EDIT: För långsam, åka runt var det!

Betalningen för den debiterade timmen ska alltså täcka: specifik bildidé för varje porträtterat företag, plåtning, bildurval samt framkallning i Lightroom+Photoshop.
Och som sagt – alla fotoobjekt är inte på samma plats.

Jag har inte haft den typen av jobb men har tagit lite bilder till föreningar och liknande. Jag har tagit ungefär ca.10-20 minuter per bild och sen debiterat milersättning. En timme per porträtt känns i mitt tycke länge. Har en företagare den tiden? Sitta en timme för en bild som ska visas under tre dagar? Måste man ha en specifik bildidé per porträtt? Vad är kravspecen?

Jag skulle räkna på 3 porträtt per timme. dvs 10 timmars arbete.
Sen lägga till lika mycket i bearbetning. Dvs. 10 timmar. (endast bildbearbetning)
Plus milersättning med minst 18.50 kr/mil.
Vad du sen tar för att göra själva bildspelet beror väl på hur lång tid du beräknar att det tar att göra.
Tror att ju mer du specificerar din offert desto mer får du gehör för dina krav.

Lycka till!

Tycker att 30 kkr är billigt. Men nappar dom på det billiga erbjudandet tycker jag nog ändå inte att du ska tjafsa om mer pengar. Suveränt tillfälle att få 30! betalande porträtt för din portfolio samt en fot in till din beställare samt 30 olika företagre du kan ge ditt visitkort till för kommande jobberbjudanden.

/Stefan

Tack för dina åsikter Stefan!

Jag har inte haft den typen av jobb men har tagit lite bilder till föreningar och liknande. Jag har tagit ungefär ca.10-20 minuter per bild och sen debiterat milersättning. En timme per porträtt känns i mitt tycke länge. Har en företagare den tiden? Sitta en timme för en bild som ska visas under tre dagar? Måste man ha en specifik bildidé per porträtt? Vad är kravspecen?

Jag skulle räkna på 3 porträtt per timme. dvs 10 timmars arbete.
Sen lägga till lika mycket i bearbetning. Dvs. 10 timmar. (endast bildbearbetning)
Plus milersättning med minst 18.50 kr/mil.
Vad du sen tar för att göra själva bildspelet beror väl på hur lång tid du beräknar att det tar att göra.
Tror att ju mer du specificerar din offert desto mer får du gehör för dina krav.

Lycka till!

Tack för dina åsikter Tommy!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar