Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisidé till mäklare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Hej!!

Jag har fått förfrågan om att fotografera ett stort hus imorgon och jag har ingen aning om vad jag ska ta i betalt bilderna skall användas på mäklarens hemsida ´+ hemnet, vad tycker ni??

Jag har aldrig gjort någon typ av sånt här jobb förut så detta blir det första.

Tips på hur man ska göra?

Mvh Emma

Hej,
När jag gjorde några sådana jobb fick jag ca 2000+moms för ett normalhus. Lite mindre för en lgh och mer för ett stort hus. Jag tror att det var en ganska normal ersättning för ett sådant jobb.

Det här är lurigt, förstår du. Har du otur, åker du på att plocka undan och städa också! Därför bör man ta timpris och tydligt tala om att det blir billigare ju bättre ägarna har fixat till det.

Varannan gång får jag förfrågan om du jag vill ha det med möbelemanget - vilket kanske är lite väl sent påtänkt när man väl står där med kameran i handen - men då brukar jag säga att hemmet ska se ut som de själva vill att det ska presenteras i tidningarna och på internet.

500 - 600 kronor i timmen för fotografering och redigering. Fundera på milersättning; är det långt att åka? 20 - 22 kr/mil. Ska de ha en CD kanske de ska betala för det också, runt 80 kronor.

Lycka till!

//L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar